برنامه های یادروز سعدی اعلام شد، در هفته یادروز سعدی شیرازی سه سفارت خانه میزبان برنامه های یادروز سعدی هستند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان یادروز سعدی شیرازی است.

به گزارش روجا نیوز، حمیدرضا قانعی، امروز در نشست خبری هفته بزرگداشت سعدی شیرازی، گفت: هفته فرهنگی و هنری بزرگداشت سعدی شیرازی یکی از مهمترین رویدادهای شهر شیراز و فارس به حساب می آید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه اندیشه ها، پندها و حکمت های سعدی مایه افتخار گذشتگان، نسل امروز و آیندگان خواهد بود، اظهار کرد: گستره فعالیت های فرهنگی هنری را از استان فارس خارج کنیم.

وی گفت: امیدوارم این اتفاقات باعث شناسایی بیشتر سعدی شیرازی در میان مردم شویم و سعدی شناخته شده است اما ما در حد بضاعت خود سعی داریم تا این شخصیت را معرفی کنیم.

قانعی گفت: از اصناف خواهش کردیم از سامانه سردر اصناف برای استفاده شود و امیدوارم فارس پیشتاز در نامگذاری های فارسی برای اصناف باشد.

وی گفت: مجله سعدی شناسی در سال گذشته نشر شده و امسال هم منتشر می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ۲۰ عنوان برنامه بزرگ را در نظر گرفته ایم و برنامه های سعدی در شهرستان های فارس برگزار خواهد شد.

غلامرضا خوش اقبال، با اشاره به اینکه اگر بخواهیم جایگاه سعدی بزرگ شیرازی را تفسیر کنیم، باید بدانیم، زبان و ادبیات فارس به قبل و بعد از دوران سعدی تقسیم می شود، گفت: این شخصیت حق بزرگی در خصوص زبان و ادبیات فارسی دارد.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه برنامه های یادروز سعدی دسته بندی متفاوت تری دارد و به جز برنامه های شیراز و فارس، برنامه های بین المللی خواهیم داشت، گفت: برنامه های علمی یادروز سعدی توسط مرکز سعدی شناسی در روز یکم اردیبهشت ماه بعد از گلباران مقبره سعدی شیراز، آغاز می شود.

وی افزود: برنامه های یادروز سعدی از روز پنج شنبه آغاز می شود و محفل انس خوشنویسی برگزار خواهیم کرد و آثار خوشنویسی تا ششم اردیبهشت ماه در تالار حافظ به نمایش در می آید.

خوش اقبال اظهار کرد: برنامه یادروز سعدی ۳۱ فروردین از ساعت ۱۹ با حضور دکتر دریا ارس، رئیس بنیاد ملی آتاتورک و سعدی پژوه و سفیر سابق کشور ترکیه در ایران و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و سالار عقیلی قطعاتی را با موضوع سعدی اجرا می کند و در تلاش هستیم سالار عقیلی یکم و دوم اردیبهشت برای مردم اجرا داشته باشد.

وی گفت: برنامه سعدی در اقلیم بزرگ چین با سخنرانی استاد امیرجلالی، در روز سوم اردیبهشت ماه برپا می شود و روز چهارم اردیبهشت ماه، برنامه سعدی و نسخه های سعدی در کشور هندوستان با سخنرانی دکتر آذرمی دخت صفوی و دکتر شالویی در سفارت هندوستان و روز پنجم سعدی و نظامیه بغداد در سفارت عراق اجرا خواهد شد.

خوش اقبال اظهار کرد: روز ششم اختتامیه هفته هنر سعدی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به همراه تجلیل از سعدی پژوهان ایران برپا می شود.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با یادآوری این مطلب که امسال سه فراخوان ویژه پیرامون تهیه کالاهای فرهنگی در حوزه سعدی، جشنواره عروسکی داستان های گلستان و بوستان سعدی و جشنواره نقاشی کودک و نوجوان با موضوع ارتباط سعدی خواهد بود، افزود: چند برنامه پویش با عنوان سعدی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا می شود.

وی گفت: نمایش عروسکی در محله سعدی از یکم تا سوم برپا می شود که حکایت های سعدی را برای کودکان و نوجوانان عنوان می کند.

  • نویسنده : اعظم صفری