وزیر راه و شهرسازی گفت: با نگاه به ظرفیت‌های ملی و بومی و استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و جوانان نخبه کشور، می‌توانیم تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم را به فرصت‌هایی برای ایجاد تحول در مسیر پیشرفت کشور و به تبع جامعه بشری تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز، مهرداد بذرپاش در هفتمین کنفرانس بین‌المللی “تغییر اقلیم” افزود: هر چند نقش کشورهای مختلف در زمینه تغییرات اقلیمی در مقایسه با یکدیگر متفاوت است، اما با توجه به پیشرفت و توسعه روزافزون کشور ایران در زمینه‌های مختلف، لازم است پیوست زیست محیطی هر کدام از پروژه‌های توسعه ای تهیه، تا اقلیم کشور دستخوش تغییرات کمتری مواجه شود.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به دیگر پیشنهادات مهم در این زمینه، گفت:می‌توان به برنامه ریزی جهت تبدیل کشور ایران به قطب بین المللی انرژی پاک خورشیدی منطقه با استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی در مناطق مرکزی و جنوبی به عنوان دریای انرژی، برنامه ریزی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان در ارتقای فناوریهای نوین در دانش، نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، امواج دریا، باد و صادرات محصولات یاد شده، حمایت از دانشگاه‌ها و مطالعات پژوهشی با هدف بهبود سیستم ها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سیستمهای با بهره وری بالای انرژی و امکان کشت دوم برخی محصولات با توجه به تغییر رژیم دمایی و کاهش یا حذف روزهای یخبندان در برخی مناطق اشاره کرد.

بذرپاش گفت: یکی از اقدامات مهم در این بخش برگزاری کنفرانسهای علمی با حضور محققین و سیاستگذاران به منظور آگاهی بخشی و افزایش ظرفیتهای علمی کشور در جهت مقابله با آثار تغییر اقلیم است.

وی تاکید کرد: بر این باور هستم با نگاه به ظرفیتهای ملی و بومی و استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و جوانان نخبه کشور، می‌توانیم تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم را به فرصتهایی برای ایجاد تحول در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و به تبع جامعه بشری تبدیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از انرژی‌های پاک و سبز جهت تامین سوخت و انرژی، یکی از دستاوردهای مهم هم افزایی میان دانشمندان و سیاستگذاران است که نیاز به سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر برای آموزش اقشار مختلف در استفاده حداکثری از بخش انرژی‌های سبز است.

وی ادامه‌داد: بر اساس روندهای جهانی ، می‌توان دریافت که مناسبترین گزینه برای تنوع بخشی به سبد انرژی کشور، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر است.

بذرپاش‌ اضافه کرد: برای نمونه پیش بینی روند آینده تولید برق در جهان نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی انرژی خورشیدی به بزرگترین منبع تولید برق بشر تبدیل خواهد شد که ایران نیز با توجه به استعداد جغرافیایی خود در میزان تابش خورشید در میان سایر منابع انرژیهای تجدیدپذیر دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی خورشید و صادرات آن دستاورد حتی به کشورهای منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از سیاستهای کلان راهبردی و قطعی جمهوری اسلامی ایران، ضرورت گسترش «اقتصاد سبز» با رونق صنایع کم کربن، استفاده از انرژیهای پاک و اصلاح الگوی تولید است.