معاون گردشگری استانداری فارس گفت:حافظیه، سعدیه، تخت جمشید و پاسارگاد در فهرست پیشنهادی به ریاست جمهوری جهت هیات امنایی شدن قرار داشتند.

محمدفرخ زاده گفت: برای رشد و تعالی فرهنگ و معرفی این داشته ها، لازم است اماکن میراثی با رویکرد نخبگانی و بهره‌گیری از نظرات اساتید، پیشکسوتان و متخصصین اداره شود.

معاون استاندار فارس افزود نحوه هزینه کرد و نگهداری و مرمت اماکن فرهنگی و تاریخی، توسعه این اماکن و ارائه خدمات مطلوب به مخاطبین، گردشگران و پژوهشگران در مجموعه های حافظیه، تخت جمشید، سعدیه، و پاسارگاد از پیشنهادات این معاونت به رییس محترم جمهور است.

در ۲۰ مهر سال ۱۴۰۲ و در مراسم یادروز حافظ ریاست محترم جمهوری بر هیات امنایی شدن این اماکن، رویکرد نخبگانی و اداره آنها توسط متخصصان در قالب هیات اندیشه ورز تاکید کرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر لزوم نگاهداشت میراث به جای مانده از گذشتگان افزود: با هیات امنایی کردن امکان میراث فرهنگی می توان از ظرفیت حکما، شعرا و هنرمندان در قالب هیات امنا و تصمیمات صحیح بر اساس خرد جمعی تخصصی و حاکمیتی و اندیشه ورزی برای اداره آنها تاکید کرد و به این ترتیب به ترویج بیشتر مضامین بلند حافظ و سعدی و دیگر مفاخرایران کمک نمود.

وی همچنین از مسئولین مربوطه خواست با حمایت از موسسات مردمی فعال در حوزه فرهنگی و میراثی، مشوق خوبی برای آنها باشند تا بتوانند جلوه های ادب و هنر ایرانیان را به تصویر بکشند.

رئیس جمهور که پیش از مراسم یادروز حافظ از نمایشگاه صنایع دستی استان نیز در جوار آرامگاه حافظ بازدید کرده بود با تقدیر از آثار فاخر ارائه شده در این نمایشگاه اظهار داشت این آثار نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه خواهان دارد لذا مسئولین با ایجاد بازارچه های دائمی در اماکن میراثی به رشد این هنرمندان که بخشی از آنان بانوان هستند کمک نمایند و این حمایت می تواند مایه تشویق هنرمندان صنایع دستی باشد.

حمایت ویژه خرید آثار هنری توسط ادارات و سازمانها، ساخت صنایع دستی شاخص و نصب آن در سفارت خانه‌های ایران و کشورهای جهان و موضوع صندوق مستقل بیمه صنایع دستی برای هنرمندان این حوزه از دیگر درخواست های معاونت گردشگری استانداری فارس از ریاست محترم جمهور بود.

  • نویسنده : اعظم صفری
  • منبع خبر : پوششی