دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به رونمایی از ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان در نمایشگاه ایران اکسپو گفت: به این ترتیب بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ۱۲۰۰ بسته به ارزش بیش از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز، حجت عبدالملکی اظهار داشت: این بسته‌های سرمایه‌گذاری شامل مطالعات امکان‌سنجی اولیه برای هر پروژه است که سودآوری این پروژه‌ها را نشان می‌دهد.

عبدالملکی در ادامه افزود: برای هر یک از این پروژه‌ها زمین، آب، برق، گاز و امکانات زیرساختی فراهم شده و مجوز راه‌اندازی برای آن سرمایه‌گذاری به ‌صورت بی‌نام صادر شده است.

وی با بیان اینکه تمام این اطلاعات در وب‌سایت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به آدرس freezones.ir قرار دارد، از سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی دعوت به عمل آورد  که به این سایت مراجعه و بسته‌ها را مشاهده کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه تاکنون ۱۲۰۰ بسته‌ سرمایه‌گذاری رونمایی شده که تا پایان سال به ۲۰۰۰ بسته خواهد رسید، اذعان داشت: تقریبا در اندازه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، از چند میلیارد تومان تا چند هزار میلیارد تومان و در بخش‌های مختلف از صنایع غذایی، صنایع پوشاک، فناوری اطلاعات، گردشگری، خودرویی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی در همه مناطق مختلف کشور، بسته‌های مختلفی وجود دارد. در واقع تنوع کامل از نظر اندازه سرمایه و جغرافیایی موجود است و برای تمام علایق، بسته سرمایه‌گذاری داریم.

 

تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ۴.۲ برابر شد

عبدالملکی با بیان اینکه در دو سال اخیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مقصد جایگزین برای خروج سرمایه از کشور تبدیل شده است، گفت: بسیاری از افرادی که تصمیم داشتند سرمایه‌های خود را از کشور خارج کنند، امروز به مناطق آزاد مراجعه کرده و از مزایای سرمایه‌گذاری در این مناطق مطلع می‌شوند.

وی در ادامه افزود: سال گذشته تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴/۲ برابر شد. همچنین ‌پروژه‌هایی که سال گذشته احداث آنها آغاز شد، ۷/۵ برابر سال پیش از آن بود. علاوه بر این، میزان سرمایه‌گذاری محقق‌شده که روی زمین قرار گرفت و به ساختمان، ماشین‌آلات و کارخانه تبدیل شد، ۳ برابر سال ۱۴۰۱ بوده است.

عبدالملکی، تمام این اتفاقات را در اثر اهتمام ویژه به حوزه سرمایه‌گذاری دانست و اذعان داشت: این اتفاقات در سال جاری هم ادامه خواهد داشت؛ چرا که ما وعده داده ایم مناطق آزاد به پیشران اصلی اقتصادی کشور تبدیل شود.

 

۳/۵ میلیارد دلار واردات در مناطق آزاد داشتیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور درباره آمار صادرات از مناطق آزاد نیز گفت: در حال جمع‌بندی آمار اقتصادی هستیم اما به صورت اجمالی از مجموع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ و تقریبا بدون تغییر در سال ۱۴۰۲ صادرات داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حدود ۱۴/۵ میلیارد دلار مثبت است و ارز وارد کشور کردیم و تنها ۳/۵ میلیارد دلار واردات داشتیم.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۳ دو رویکرد جهشی را در صادرات شاهد خواهیم بود، عنوان کرد: متنوع‌تر کردن محصولات صادراتی و حرکت به سمت صادرات با ارزش افزوده بالاتر و دانش‌بنیان، دو رویکرد مدنظر است.