رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: او پیام آور برای صلح و دوستی، ارتباط، دوری از جنگ و نزاع است او می خواهد همه اقوام با هم پیوند دهد و میان انسان ها صلح فراهم کند.

به گزارش روجا نیوز، پروفسور دریا اُرس در مراسم یادروز سعدی شیرازی که در محل آرامگاه این شاعر بلندآوازه برگزار شد، گفت: در قرن هفتم و هشتم ۲ ستاره بزرگ در آسمان شیراز درخشیدند و در جهان شناخته شدند و با اینکه حافظ شیرازی در جایگاه مهمی برخوردار است قدر و منزلت سعدی در غزل سرایی و تالیف نظم و نثر غیرقابل انکار است.

سفیر سابق ترکیه در تهران و استاد ادبیات فارسی و عضو افتخاری فرهنگستان ادب فارسی افزود: گلستان و بوستان شاهکار ادب فارسی و یکی از ارزنده ترین کتاب های ادبیات فارسی محسوب می شود و امروزه داستان های بوستان و گلستان مورد استفاده در جمع ها قرار می گیرد و بسیاری از صحبت های سعدی در میان مردم استفاده می شود.

وی گفت: به جرات می توان گفت پس از هشت قرن از درگذشت وی سعدی شیرازی هنوز هم در میان مردم زنده است.

ارس در مورد تاثیر جناب سعدی در ادبیات ترکیه هم گفت: در زمان عثمانی و جمهوریت یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین آثار ادب فارسی، همین کتاب گلستان بوده است که توسط ادیبان ترک ترجمه شده است و از گلستان و بوستان ترجمه برای مردم ترکیه انجام شده است.

یاسر احمدوند، با طرح این پرسش گفت: چه نیازی به خواندن اشعار سعدی، فردوسی و حافظ و سایر سرچشمه های حکمت داریم، در نگاه ما بزرگان ادبیات سرچشمه های حکمت هستند و ما آنان را یار هم نفس می دانیم و همواره به خواندن آثار آنان نیاز داریم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ماهیت، سئوال چیستی است و اگر هر کسی دچار خشکی در ماهیت شد قیمت حکمت را می داند و آثار سعدی و حافظ همان آبی است که باعث زنده ماندن ماهیت می شود و خشکی را از بین می برد.

وی افزود: اگر می خواهیم ماهیت ما باید زنده بماند باید ریشه در آب داشته باشد، ماهیت ما در برخی موارد خشک افتاده است و در برخی موارد ریشه در آب نداریم و راه رفع آن اتصال به حکمت است و محور اصلی حکمت بزرگان خدامحوری و توحید است که نقطه تفاوت با فرهنگ غربی است.

محمود شالویی، گفت: سعدی شجاع مردی در عرصه شعر و شاعری است که به کمک مفاهیم مندرج در اندیشه های تابناک خویش و آنچه را فهم می کرده بر ملا می کرده است و در میان سایر اندیشمندان این موضوع مسبوق به سابقه نیست.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زبان بلاغت سعدی آنچنان بلیغ است که در بیان مطالب اغراق آمیز هم بسیار نیکو عنوان می کند.

وی افزود: او خود را در سلسله عرفا نمی شمارد اما هر جا می خواهد در عرفان سخن بگوید بسیار عالی و ظریف نکته خود را بیان می کند.

شالویی با اشاره به اینکه خوی و اخلاق را که سعدی دنبال می کند همان خوی و اخلاقی است که او در دنیا دنبال می کند، افزود: سعدی نه به عنوان سخن سرای فارسی به عنوان گنجینه ای از ایرانی و اسلامی محسوب می شود و نه تنها ایرانیان بلکه جهانیان باید قدر او را بدانند.

وی با تاکید بر اینکه این هفته فرصتی برای معرفی آرا و اندیشه های اوست، اظهار کرد: شیراز موزه و گنیجه ای از شاعرا و ادبیان است و باید همه شعرا را بیشتر و بهتر معرفی کنیم.

شالویی در پاسخ به شهردار شیراز هم گفت: با اهتمام شهرداری باید برای بهسازی آرامگاه های شعرای بزرگی همچون روزبهان، میر سید جلیل جرجانی و سیبویه اقدام کنیم و از یکصد سال پیش که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی راه اندازی شد، ۳۸ بنای تاریخی را احداث کرده است که حافظیه و سعدیه جز آنست.

وی افزود: برای اینکه انجمن دوباره این روند احداث شکل بگیرد بنا شده است ۱۷ طرح برای ساختمان مشاهیر و ایجاد آرامگاه متناسب داشته باشیم که امیدوارم امسال به بهره برداری برسد که ۲۲ خرداد در یکی از استان ها با همکاری شهرداری یکی از شهرها راه اندازی خواهد شد.

شالویی با تاکید بر اینکه مفاخر و مشاهیر گذشته و امروزی باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نباید همه وقت را برای معرفی گذشتگان مصروف بدانند و باید به معرفی مشاهیر امروز هم انجام دهند.

وی افزود: ۳۰۰ بزرگداشت برای مشاهیر و مفاخر فرهنگی برگزار کردیم و بیش از ۱۰ نفر از مشاهیر را معرفی کردیم.

محمدهادی ایمانیه، هم در این مراسم گفت: سعدی در بسیاری از حکایت ها به شکل قاطع و شفافیت با هر نامردی و بی توجهی به انسانیت برخورد می کند و حسرت می خورد از برخی رفتارهایی که انسان می تواند در زندگی انجام دهد ولی نداده است.

استاندار فارس اضافه کرد: برخی اوقات با زبان ملاطفت که خداوند به هر انسان هدیه کرده است، با مردم سخن می گوید.

وی با اشاره به اینکه جامعه امروز در تکنولوژی و علم بسیار پیش است و کودکان ما با هوش و ذکاوت هستند، با طرح این پرسش که آیا هم زمان اخلاق، معنویت و سبک زندگی مورد قبول ما به همان میزان رشد کرده است، گفت: علی رغم همه شبکه های مجازی و پیشرفت های علمی، گمشده امروز بشریت و جامعه توجه به اخلاقیاتی است که او برای ما به جای گذاشته است.

ایمانیه بزرگداشت سالمندان، توجه به افراد به انسانیت انسان ها، سخاوت، شجاعت، خودداری از غرور، قناعت، تواضع و ادب و احترام، نوع دوستی، توکل به خداوند متعال و دوری از خشم و کینه و عداوت را از جمله آموزه های سعدی شیرازی است، گفت: خوب است تلاش کنیم نسل های جدید با این مفاهیم آشنا شوند و این گنیجه های ارزشمند که در ادبیات فارسی وجود دارد، اما اینگونه در میان جوانان مجهور  هستند و این نشان دهنده آنست که کمتر به سعدی خوانی توجه شده است.

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس

ایمانیه با اشاره به اینکه در مکتب خانه های گذشته یادگرفتن سواد با قرائت قرآن و سعدی خوانی آغاز می شد، اما آیا امروز هم چنین است، گفت: جز وظایف دولت و حاکمیت که این آموزه ها را معرفی کند و لازم است وزارت ارشاد در کنار سایر وزارت های مرتبط با آموزش در کشور نظیر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و همچنین وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، باید برنامه ریزی کند تا این آموزها را به نسل جدید معرفی شود چرا که انسان زمانی که از مفاهیم گذشتگان استفاده می کند انگار با آنان زندگی کرده است.

محمدحسن اسدی در مراسم بزرگداشت شیخ اجل سعدی ضمن تبریک به علاقه مندان به این شاعر نامی دنیا گفت: جا دارد که از برگزارکنندگان مراسم مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس مرکز سعدی شناسی که و این مراسم را در حد و شان سعدی رو برگزار کردنند به سهم خودم صمیمانه تشکر و قدردانی کنم محمد حسن اسدی گفت: با توجه به اخبار از واصله از مدیر کل محترم میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری که میزان گردش پذیری آرامگاه سعدی در ایام نوروز در رتبه دوم بوده است و این رتبه مسئولیت ما را بسیار سنگین و دو چندان می‌کند و اما مسئله ناراحت کننده است که ما در چند ماه گذشته در سال گذشته برای استحکام بخشی مقبره شیخ اجل سعدی شیرازی دچار مشکل بودیم.

شهردار کلان شهر شیرازخطاب به نمایندگان مردم در مجلس و مدیران ارشد وزارت میراث گفت : ما شهر شیراز به عنوان قطب گردشگری مطرح کرده ایم ومقبول است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که می فرمایند که ما با گردشگری می توانیم کشور را اداره کنیم و نیاز به صنایع دیگر و نفت نیست.
وی گفت: این مسئولیت ما را در خصوص شهر شیراز را دو چندان می‌کند و بایستی در شان این شاعر نامی و بلند آوازه که تاثیر گذار در روح و روان و در اخلاق و در سایر سجایا و مزایایی که برای یک انسان فرهیخته لازم است، به این آرامگاه توجه کنیم.
شهردار شیراز گفت: شهرک سعدی یک شهرک در بن بست و در ایام نوروز است و مشکلات پارکینگ مشکلات متنوع دیگری دارد اما مردم عاشق هستند، گردشگران و تمام کسانی که از سایر شهرستان ها و سایر استان های خارج از فارس به استان فارس و شهر شیراز تشریف می آورند، حتما از این آرامگاه بازدید می کنند.
محمدحسن اسدی، شهردار شیراز
وی گفت: شهرداری شیراز بنا به وظیفه خود برای بهسازی آرامگاه قدم برداشت و این یک حرکت بسیار ناچیز بود و لازم است شهرداری و شورای شهر بیشتر در خدمت سعدی و معرفی این شاعر شیرین سخن باشند.
اسدی گفت: شهرداری نسبت به نصب سرویس سعدی در محل سفارت جمهوری اسلامی در تاشکند و همچنین نصب سردیس سعدی در پارک بین المللی دوستی شهر نانجینگ چین اقدام کرده و در سال گذشته با برگزاری نمایشگاه عکس در سئول و پچ مجارستان توانستیم بخشی از دین خود را در خصوص این شاعر نامی و حضرت حافظ و سایر بلند آوازه هایی که در این شهر بودند را ادا کنیم و بعد گذشت قرن ها به جهان معرفی کنیم اگر چه که در من معتقدم ما برای معرفی شاعران و بزرگان و مفاخر شهرمان کم گذاشتیم و من عنوان شهردار کلان شهر شیراز و به عنوان کسی که ارادتمند اهالی شعر و ادب و فرهنگ وفرهنگ دوستان هستم از مقامات وزارت ارشاد و ازنمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس اهتمام بیشتر کنند و چون این برنامه ها نیازمند اعتبار، مجوز و نیازمند یک سری اقداماتی است و امیدوارم در سال هزار و چهارصد و سه یک تحول بنیادی در این آرامگاه که تحولی را شاهد باشیم.

حمیدرضا قانعی، هم در این مراسم گفت: روز یکم اردیبهشت ماه فرصتی برای معرفی سعدی است، گفت: در ستاد برگزاری هفته گرامیداشت سعدی تلاش شد تا با هم افزایی دستگاه های اجرایی برنامه های متنوع فرهنگی با در برگیری تمام اقشار اعم از کودک و نوجوان و بزرگسالان صورت گیرد تا بیش از پیش با اندیشه های سعدی آسنا شویم و این اندیشه ها اشاعه یابد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: اجرای رویدادهایی که در حوزه فرهنگی که رقم می خورد با هدف شناسایی بیشتر این شاعر پارسی گوی شیرازی به مردم در سطح بین المللی، ملی و استانی باشد.

محمد ثابت اقلیدی، هم گفت: زحمت اصلی این مراسم به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به اینکه شیخ اجل سعدی، اگرچه یک شاعر شهیر برجسته در ادبیات پارسی است، اما به واسطه اینکه من خدمت گزار مردم در امر گردشگری هستم، خلی کوتاه به گردشگری از دید سعدی می پردازم، گفت: بالغ بر ۳۰ از عمر خود را در سفر گذراند و حکایت های خود را در اندوخته های سفر در کتاب های خود بیان داشت.

وی افزود: این شاعر شهیر علاقمند به سفر که از ویژگی های او هم نشینی با مردم بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به آمار بازدیدهای نوروز ۱۴۰۳، هم گفت: آرامگاه سعدی بعد از حافظیه دومین مکان گردشگر پذیر کشور محسوب می شود و در نوروز گذشته بیشترین میزان گردشگری را داشتیم که به ترتیب حافظیه، سعدیه و تخت جمشید مورد بازدید مهمانان نوروزی قرار گرفتند و رتبه اول تا سوم کشور را کسب کردند.

وی گفت: این نشان از علاقمندی مردم ادب دوست ایران دارد و این مکان ها مورد بازدید قرار می دادند.

ثابت اقلیدی با یادآوری این مطلب که شهرداری در حفظ مجموعه سعدی یاری گر میراث فرهنگی بوده است، افزود: استانداری هم اعتبار خوبی برای بهسازی این مجموعه در پایان سال قبل در نظر گرفت.

وی گفت: برنامه مدونی داریم که اماکن تاریخی استان را با استاندار سازی از لحاظ فیزیکی، شاهد باشیم که از ظرفیت نخبگان استفاده خواهیم کرد.

  • نویسنده : اعظم صفری
  • منبع خبر : پوششی