مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح پیوند صادق همزمان با سالروز شهادت امام ششم(ع) گفت: در این طرح بین چهار نقطه «منزل»، «محله»، «مدرسه» و «مسجد» حرکتی مردمی روی خواهد داد و با وجود تعطیلی روز شهادت امام جعفر صادق(ع) مدارس برای حضور دانش‌آموزان در طرح پیوند صادق فعال خواهند بود.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت روجا نیوز، حامد منیری، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری طرح ملی “پیوند صادق” گفت: پویش پیوند صادق با مشارکت مراکز قرآنی، مدارس و مساجد کشور به منلسبت شهادت امام جعفر صادق ( ع ) در محلات، مدارس و مساجد برگزار می شود.

منیری تصریح کرد که طرح پیوند صادق با هدف تبیین، تبلیغ و ترویج معارف امام جعفر صادق(ع) در تمام اعصار و ازمنه در حوزه دین و به ویژه علم و دانش برنامه‌ریزی شده است و افزود: در این طرح دانش‌پروری، دانش‌آموزپروری و دانشجوپروری که از مسائل مهم روز و مورد توجه همه است، مورد تأکید قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به آیه «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» اشاره و اظهار کرد: امیدوارم همه با هم بتوانیم مُبَلغ،‌ مبین و مروج معارف صادقیه در سراسر دنیا باشیم. پیام اصلی امام جعفر صادق(ع) هم در علم‌آموزی، ایثار، ترویج مهربانی، ترویج امید در جامعه، ترویج رعایت حق الناس و رعایت حقوق همدیگر  است. این موارد و بسیاری از کلیدواژه‌های قرآنی دیگر قرار است با استفاده از آیه شریفه «هَٰذَا بَيَان لِّلنَّاسِ» که می‌گوید قرآن برای همه مردم و برای همه سنین قابل درک و استفاده است، مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از روایاتی که از ائمه معصومین به ما رسیده محصول تلاش‌های امام جعفر صادق(ع) بوده است، گفت: برای تبلیغ و تبیین معارف این امام همام طرح پیوند صادق طراحی شده است. در این طرح بین چهار نقطه مرکزی شامل «منزل»، «محله»، «مدرسه» و «مسجد» که حرکتی مردمی اتفاق خواهد افتاد. با وجود تعطیلی روز شهادت امام جعفر صادق(ع) اما مدارس فعال خواهد بود تا دانش‌آموزان در طرح پیوند صادق حضور داشته باشند.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: در کنار اینکه در این طرح نمادهای مذهبی، آیینی و دسته‌جات عزاداری دیده شده است، دانش‌آموزان همراه با اولیاء و مربیان در مدارس حضور خواهند یافت تا در پویش‌های در نظر گرفته شده طرح حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان این که محتوای این پویش‌ها که در دو بخش ویژه افراد زیر ۱۳ سال و بالای ۱۳ سال در نظر گرفته شده است، گفت: مباحث علمی و دانشی که امام جعفر صادق(ع) در آن زمان آغاز کرده و موجبات تربیت دانش‌آموختگانی را در مسائل مختلف علمی فراهم کرده است، خواهد بود.

منیری با اشاره به اینکه طرح پیوند صادق یک حرکت نوپاست، اظهار داشت: امیدوارم این طرح در آینده و به همت اهالی رسانه در کل کشور، منشأ خدمات معنوی و فرهنگی باشد.

 اجرای طرح «پیوند صادق» با محوریت منزل، مدرسه، مسجد و محله

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بعد از اجرای این پویش‌ها، دانش‌آموزان، اولیا و مربیان در قالب گروه‌های عزاداری از محل مدرسه به سمت نزدیک‌ترین مسجد حرکت خواهند کرد تا در آنجا اقامه نماز داشته باشند و در ادامه از محضر روحانیون و ائمه جماعت مساجد فیض ببرند.

وی ادامه داد که سپس یک گفت‌وگوی علمی هم اتفاق خواهد افتاد، یعنی در کنار فضای حزن‌انگیز سوگواری یک فضای نشاط علمی و روحی هم به خاطر آن گفت‌وهای علمی اتفاق خواهد افتاد و از این وسعت دید و گسترش ذهنیت نظری در بین همه اهالی محل، مدرسه و مسجد را رقم خواهد زد.

منیری با تأکید بر اینکه اجرای طرح پیوند صادق،‌ از مطالبات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بوده است.

وی ادامه داد: همانطور که گفته شد در این طرح چهار میم شامل منزل، مدرسه، محله و مدرسه به موضوع معارف امام جعفر صادق(ع) خواهند پرداخت. ان‌شاءالله به همت همه عزیزان این کار گسترش لازم را پیدا کند و به یک حرکت عظیم و عمیق تبدیل شود، برای رسیدن به این مرحله نیاز به حمایت‌هایی از سوی رسانه نیز داریم.

وی به برگزاری جلسات هماهنگی با نهادهای فعال در حوزه قرآن و فرهنگ اشاره و اظهار کرد:‌ قبل از این جلساتی با همه نهادهای فرهنگی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و … برگزار شد و همه ظرفیت‌های خود را پای کار آورده‌اند. با این وجود این طرح مربوط به هیچ سازمانی نبوده و در قالب مردمی اجرا می‌شود.

منیری گفت: اعتقاد داریم این حرکتی که آغاز شده یک حرکت مبارک و خوش یمن در جهت ساده‌سازی معارف قرآنی و علمی برای همه اقشار مختلف خواهد بود. با توجه به اینکه سعی شده است این حرکت مردمی باشد، می‌توان به موفقیت آن در رسیدن به اهداف خود امیدوار بود.

وی در ادامه  به بیان کلیاتی از طرح پیوند صادق پرداخت و گفت: این طرح از سوی عده‌ای از نیروهای مردمی راه‌اندازی شده و در محلات، مدارس و مساجد کلید زده شده است.

منیری در پاسخ به سوالی در مورد نهادها و دستگاه‌های همکار در این طرح گفت: همدلی و  هم‌افزایی خوبی در این طرح بین دستگاه‌ها صورت گرفته است، ولی برای اینکه کار به صورت مردمی بماند لذا از اینکه اسم خاصی مطرح شود پرهیز می‌کنیم. ما در وزارت ارشاد سهم خودمان را خواهیم گذاشت و امیدواریم بقیه دستگاه‌ها هم به این صورت باشند تا این کار توسعه پیدا کند.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده است برای تداوم این حرکت، جلساتی دیگری در مساجد تشکیل شود، بعد از اجرای این طرح این جلسات با حضور جمعی از روحانیون مساجد و مدیران فرهنگی در مسجد برگزار خواهد شد تا نقاط قوت و ضعف این طرح شناسایی شود و از این طریق بتوانیم آن را برای سال‌های بعد بهتر اجرا کنیم.

منیری از ابلاغ این طرح برای اجرا به تمام استان‌ها خبر داد و گفت: از طریق دستگاه‌های مختلف اجرای این طرح به تمام استان‌ها ابلاغ شده تا از این طریق بتوانیم یک حرکت نوجوانانه و جوانانه و مردمی را داشته باشیم. همه این نیاز را احساس کرده‌اند که انفکاک بین خانواده، روحانیون، مذهبیون، علما و مربیان نباید اتفاق بیفتد و باید همه در کنار هم به مسائل اجتماعی رسیدگی کنند.

وی بیان کرد: باید با اجرای چنین طرح‌هایی بتوانیم فضای مجازی را ساماندهی کنیم. مخاطبان برای پیوستن به پویش‌های مربوط به این طرح می‌توانند به نشانی پیوند صادق در تمامی شبکه‌های اجتماعی داخلی مراجعه کنند و اطلاعات تکمیلی در مورد طرح را به دست بیاورند.

منیری در پایان تأکید کرد: یکی از نقاطی که این کار را تمرین و مرور کرده و دارای تجربه است، “مدرسه پیام غدیر” واقع در اتوبان شهید محلاتی تهران است. قرار است این طرح در این مدرسه همانند سایر مدارس اجرا شود. از اهالی رسانه دعوت کرد تا این مراسم را در این مدرسه پوشش دهند.