مراسم جشن گلریزان رهایی زندانیان جرایم غیر عمد استان فارس با حضور مسئولین ارشد قضایی استان و خیرین در شیراز برگزار شد.

به گزارش روجا نیوز، اسحاق ابراهیمی، امروز در بیست و ششمین روز ماه رمضان در مراسم جشن گلریزان رهایی زندانیان جرائم غیرعمد استان فارس گفت: ستاد دیه استان با همراهی و حمایت خیرین و همت بزرگشان زمینه آزادی بیش از ۶۵٠ نفراز افراد در بند را از زندان های استان که به جرم مالی در زندان بودند را فراهم ساختند.

مدیر کل زندان های استان فارس افزود:بالغ بر یک هزار و ٨٣٠میلیارد تومان مجموع بدهکاری زندانیان در بند بود بود که با همت خیرین نیک اندیش و با پیگیری های صورت‌گرفته ستاد دیه استان و متقاعد کردن شکات پرونده ها ٧۵۶ میلیارد تومان گذشت کردن بیش از ١١میلیارد تومان آورده خود زندانیان بود.

ابراهیمی در ادامه گفت: بزرگترین خیرین ستاد دیه شکایان بوده و هستند که با گذشت از دیون خود زمینه آزادی زندانیان را فراهم کردند.

وی ضمن قدردانی از رئیس دادگستری فارس که تقاضای اعسار زندانیان را در اسرع وقت رسیدگی کردند و بالغ بر ٧۵٨ میلیارد تومان اعسار را پذیرش کردند.

مدیر کل زندان های استان فارس در ادامه گفت :با اهتمام حداکثری از هر ظرفیتی که امکان داشت باشد برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و مالی استفاده کنیم و امروز با حمایت خیرین نیک اندیش در از هیچ کمک و حمایت دریغ نکردیم تا خانواده جرائم غیر عمد و جرایم مالی در این شرایط بد اقتصادی دچار مشکلات عدیده تری نشوند در محضر پروردگار رو سفید هستیم.

وی افزود: ستاد دیه استان فارس ١٠٣ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان پرداخت کرد تا شرایط آزادی بیش از ۶۵٠ نفر زندانی مالی فراهم شود.

ابراهیمی در ادامه این برنامه گفت متأسفانه٩۵٣ هنوز نفر زندانی محکوم مالی در زندان های استان هستند که مجموع بدهی آنان بیش از هزار٨٠٠ میلیارد تومان است که ستاد دیه با فراهم ساختن مبلغ ٢٠٠ میلیارد تومان، شرایط آزادی همه این افراد را با این فرایند که گفته شد، می تواند مهیا کند.

وی در ادامه از پویش رهایی زندانیان با نام «سهم من۴٠» خبر داد و گفت :با توجه به ظرفیت و تراکم جمعیتی استان فارس که بالغ بر پنج میلیون نفر جمعیت داریم که اگر هر فرد ۴٠ هزار تومان کمک کند، ٢٠٠ میلیارد تومان فراهم می شود و این افرادی در بند رها خواهند شد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: حمدالله با تا سه روز گذشته بیش از پنج هزار تراکنش در این پویش شکل گرفته و بیش از پنج میلیارد تومان پول به حساب دیه واریز شده بود.

وی در پایان از همه دستگاه‌ها ها و افراد خیرین و نیک اندیشی که در سال گذشته ستاد دیه را برای آزادسازی زندانیان کمک کردند قدردانی کرد و گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته آستان قدس رضوی در کمک مالی و اخذ رضایت شکات کمک ویژه ای کردند، سپاه فجر استان، صدا و سیما، کمیته امداد، شهرداری و شورای شهر شیراز، کانون وکلا، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی فارس، اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس نزدیک به سه میلیارد تومان برای آزادی زندانیان کمک واریز کرده است که دستان یاری بخش همه خیرین نیک اندیش را به گرمی می فشارم.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی، امروز در مراسم جشن گلریزان رهایی زندانیان جرایم غیرعمد استان فارس با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی (ع) و اهل بیت (ع) کریم بودند، گفت: شما خیرین نیک اندیش جا پای اهل بیت (ع) گذاشتند.
رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه خیرین آزادسازی زندانیان غیرعمد نمی دانند که به مستحق ترین افراد کمک می کنند، گفت: کمک به مردم با قصد خالص و نیت قربت الی الله، باعث می شود تا در قیامت این افراد در پناه الهی باشند.
وی با اشاره به اینکه در احوال حضرت شاهچراغ (ع) آمده است که ایشان هزار بنده آزاد کردند، تاکید کرد:امسال در فارس باید بتوانیم ٩۵٣ نفر را آزاد کنیم.
حجت الاسلام موسوی در ادامه گفت: ٩ هزار نفر جایگزین حبس داده شده، پابند الکترونیکی و تعلیق حبس از زندان های استان را داشته ایم و آرزومندیم فارس همانطور که از آغاز سال با کاهش جرائم مواجه است ،تا پایان سال با این پدیده روبرو باشیم و ما تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم که جرائم غیرعمد را کمتر کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در ادامه این نشست گفت :با این همدلی و همراهی جای سخن برای بنده وجود ندارد فقط جای خدا قوت به نیک اندیشان و انشالله خداوند برکات دنیوی و اخروی را روزی هر روز خیرین نیک اندیش باشد.
سید مصطفی بحرینی گفت : بنده از باب مسئولیت اجتماعی هم همه ما وظیفه داریم که زندانی نگه داشتن این افراد با این مشکلات اقتصادی و معیشتی چه مشکلاتی برای خانواده ها و چه آسیب های برای جامعه دارد.

بحرینی در ادامه افزود از طرفی دیگر در قرآن می‌فرماید نجات یک انسان نجات یک جامعه است.
وی گفت: ما تمام تلاشمان این است افرادی که به دلیل بدهی مالی در زندان حضور دارند را از بند رها سازیم و در مقابل با اهتمام کامل مقابل افراد شرور و متجاوزین به عنف و سارقین را هیچ مماشاتی نمی‌شود.
در حاشیه این مراسم سیده مریم حسینی ضمن قبولی طاعات و عبادت همه مردم نیک اندیش فارس و تبریک پیشاپیش عید سعید فطر گفت:به سهم خودم در سعی کردیم در این جریان سازی نقش کوچکی را ایفا کنیم.
سخنگوی شورای شهر گفت:در لایحه که شهرداری جهت آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد، خصوصا با نگاه ویژه به بانوان لایحه ١٠میلیارد ریالی را در صحن شورا به تصویب رساندیم.
سیده مریم حسینی ابراز امیدواری کرد با همت بلند مردم نیک اندیش فارس که امروز شاهد این همدلی و نوع دوستی بودیم سال جاری همه ٩۵٣ زندانی که در بند جرایم غیر عمد به سر می‌برند خصوصا بانوان که پایه و بنیان اساسی خانواده هستند و نبود آنان مشکلات غیر قابل جبرانی را در جامعه رقم می‌زند فراهم شود.

  • نویسنده : اعظم صفری