حسب مواضع ترامپ در کمپین ها و رقابت های ریاست جمهوری آمریکا و ابهامات بابت رفتار او در صورت استقرار مجدد در راس آمریکا رصدی از پیامدهای حضور جدید ترامپ به شرح زیر احصا شده که اعلام میشود :  

۱-《ترامپ  پلاس》رفتار کابوئی یعنی بی پرستیژ ، بی پروا و غیرقابل پیش بینی دارد و با شفاف و عریان سازی چهره ی ریاگونه و با روتوش آمریکا هژمونی آمریکا را متزلزل می کند.

 

۲- ترامپ با 《مواضعش در قبال ناتو》 باعث نارضایتی اروپا و مقاومت اروپا در برخی از همکاری های همه جانبه با آمریکا میشود .

 

۳- سابقه او و دامادش بابت برنامه صلح قرن و صلح ابراهیم و اقرارجدیدش مبنی بر فروپاشی وجهه اسرائیل در جهان تدابیر او را برای 《جنگ غزه و پساجنگ غزه و تشکیل کشور فلسطین》 پر از ابهام و فریبکارانه نشان میدهد.

 

۴-《روسیه ستیزی》 او مشکوک و چگونگی 《چین ستیزی》 او نامعلوم است لذا از دید کنشگران بین المللی آمریکا او مرد فکور و زیرک برای  هماوردی در موقعیت شکل گیری جهان چند قطبی و نظم نوین جهانی و قدرت گیری جهان شرق نیست.

 

۵- او با شعار 《اول آمریکا 》 به جای توسعه خارجی آمریکا در جهت رهبری دهکده جهانی ، باعث محدودسازی آمریکا در جغرافیایش می شود .

 

۶- در تبلیغاتش از چهره ها ، سلیبریتی ها و مراجع اجتماعی استفاده نمی کند و از شهروندان معمولی استفاده میکند و این ژست برای 《جامعه طبقاتی آمریکا》 ناخوشایند است .

 

۷- او با 《نژاد پرستی و پرونده های اخلاقی و مالی》 عمده مهاجرین ، مسلمانان و زنان و قوه قضائیه آمریکا را علیه دولت آمریکا می شوراند.

 

۸- ترامپ با شعار《آمریکایی بخر – آمریکایی استخدام کن 》 مهاجرین و شرکای خارجی را مقابل آمریکا قرار داده است.

 

۹- با 《اخراج مکرر کادر ارشد》 خود در دوره قبل در درون حزب خود ناراضی های پنهان دارد.

 

۱۰- 《مذهبیون اوانجلیستی》 بر خلاف قبل رونق مذهبی برایش ندارند.

 

۱۱- در دوره قبل در اقدامی نادر در تاریخ آمریکا با تحریک هوادارانش برای 《اشغال کنگره》 به هیمنه آمریکا ضربه زد و بازهم اخیرا با اعلام احتمال جنگ داخلی درصورت رای نیاوردن  تهدید به شورش و نافرمانی مدنی می نماید.

 

۱۲- برای دولت در سایه آمریکا ، 《 حواس پرتی و فرتوتی بایدن یک فرصت طلایی》 محسوب میشود تا بایدن همچنان بطور نمادین رئیس جمهور آمریکا باشد و آن مردان و زنان نامرئی آزادانه تر برنامه های خود را در سطح آمریکا و جهان اجرا و تثبیت و ریشه دار نمایند لذا حضور ترامپ را برای غیرشفافی آمریکا مضر میدانند.

 

۱۳- حضور ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا بر سیاست های غرب آسیایی آمریکا اثر ندارد زیرا هردو حزب آمریکا در سیاست ها و راهبردهایشان برای این منطقه اتفاق نظر دارند و اولویت هردو نفر ترامپ و بایدن در این منطقه حفظ برتری اسرائیل، تضعیف محور مقاومت،ایران هراسی، شیعه هراسی ،تقویت اسلام آمریکایی، لیبرالیزاسیون مردمی ودولتی ، واگرایی کشورهای منطقه ، بهره گیری از تروریسم و ناامنی، توسعه ناتو به شرق ،  مدیریت حکام دست نشانده و کنترل منابع نفت وگاز و ترانزیت می باشد.

مهدی فیاضی، کارشناس امور بین الملل