بنای تاریخی عمارت دیوانخانه که به شماره 914 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، امروز با حضور مسئولین حوزه گردشگری استان فارس بازگشایی شد.

به گزارش روجا نیوز، محمد ثابت اقلیدی امروز در حاشیه مراسم بازگشایی عمارت دیوانخانه شیراز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز عمارت دیوانخانه که از آثار دوره زندیه است بازگشایی شد و مردم و گردشگران می توانند از امروز از این عمارت بازدید داشته باشند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس افزود: این مجموعه یکی از آثاری است که به ما کمک برای ثبت جهانی این مجموعه کمک می کند.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است با مشارکت دستگاه های اجرایی استان بخش هایی از این عمارت که در تصرف سایر مجموعه ها است، بازگشایی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: با توجه به اینکه پروژه ثبت جهانی زندیه دنبال می شود یکی از موانع جدی ثبت این اثر، وجود ساختمان مخابرات است که حیاط این مجموعه در اختیار مخابرات است و گفت و گوهایی با مقامات استانی مخابرات شده است تا با افزایی لازم موانع برطرف شود.

ثابت اقلیدی همچنین خاطرنشان کرد: در ایام نوروز بازدید از بخش هایی از آبراه مجموعه جهانی ساخت تخت جمشید برای گردشگران فراهم شد.

وی اظهار امیدواری کرد: پس از تعطیلات نوروز یک آب انبار در مجموعه حافظیه بازگشایی می شود و در شهر گور فیروزآباد نیز یک مجموعه باستانی نفیس که در دهه ۸۰ کاوش شده است و جذابیت بسیاری برای گردشگران خارجی دارد، در فصل بهار بازگشایی می شود.

ثابت اقلیدی اظهار کرد: در بازه زمانی روز بیست و‌چهارم اسفند تا یکم فروردین قریب به ۳۳۶ هزار نفر اقامت در استان داشتند و ۱۶۰ هزار نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی استان بازدید داشتند و ساعت بازدید از اماکن گردشگری از هشت تا ۱۸ و در اماکن منتخب همچون حافظیه، سعدیه تا ساعت ۲۳ است و متناسب با تقاضای مر‌دم درب اماکن باز خواهد بود.

بر اساس این گزارش در ادامه، علیرضا عسکری چاوردی، در این باره گفت: عمارت دیوانخانه بخش مهمی از مفهوم شهری شهر تاریخی شیراز در دوره زندیه است که در ضلع شمال شرقی میدانگاه توپخانه واقع شده و از این نظر حائز اهمیت است که با احیای و بازسازی میدان توپخانه، به کارکرد واقعی و منسجم مجموعه زندیه از نظر ساختار اداری و حکومتی می‌رسیم و این مفهوم گمشده دوباره احیا می‌شود.

به گفته استاد دانشگاه شیراز و مدیر پایگاه جهانی تخت‌جمشید، چنانکه که از تزئینات و نقشه این عمارت و کارکرد آن برمی‌آید، عمارتی دولتی بوده که بخشی از تشکیلات اداری و حکومتی زندیه در این بنا انجام می شده است.

عسکری چاوردی توضیح داد: مجموعه چهارگوشه میدانگاه بزرگ و باشکوه توپخانه زندیه به تقلید از معماری صفویه بنا شده و با احیای مجموعه‌های پیرامون این میدانگاه به کارکرد اداری، تشکیلاتی و تشریفاتی دیوانخانه پی می بریم.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: امروز پلان این میدانگاه تاریخی زندیه ناپیدا است و باید با احیا و بازسازی مجموعه‌های پیرامونی به آن دست‌یابیم.

عسکری چاوردی گفت: عمده‌ترین کارکرد عمارت دیوانخانه تشریفات ورود به میدانگاه و تشریفات وابسته با ساختار حکومتی زندیه در ارتباط با سایر تشکیلات اقتصادی و سیاسی بوده است.

وی گفت: اکنون ضلع غربی این عمارت کاملا گم شده و بخشهایی از آن در کاوش‌های باستان‌شناسی چند سال گذشته کاوش شده ولی با توجه به ساختمانی که در حیاط این عمارت ساخته شده (ساختمان مخابرات) و پلان‌هایی که از زیر قسمت های آسفالت و بانک ملی به دست آمده، نشاندهنده تخریب روایت این عمارت تاریخی است و از آن عیوانی باشکوه به جای مانده است.

عسکری چاوردی اضافه کرد: برای درک واقعی تر از عمارت دیوانخانه، می توانیم مجموعه زندیه را با میدان نقش جهان اصفهان مقایسه کنیم.

محمدحسن اسدی، هم گفت: عمارت دیوان خانه که درب آن سالیان سال به روی مردم بسته بود امروز بازگشایی شد و مردم و گردشگران می توانند از این مجموعه بازدید کنند.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه فضای داخلی عمارت دیوانخانه وکیل نیازمند اقدامات جدی دارد، افزود: یکی از داشته های گرانبها و ارزشمند در شهر شیراز پروژه احیای مجموعه زندیه است و بسیاری از دستگاه های اجرایی همچون شهرداری شیراز به جد موضوع احیا را آغاز کرده است و در سال جاری این موضوع در دستور کار است تا به صورت جدی تر عملیات احیای فاز یک مجموعه زندیه را عملیات اجرایی آغاز خواهد کرد.

وی در خصوص ثبت جهانی مجموعه زندیه، خاطر نشان کرد: بیش از یک دهه این موضوع در دستور کار است و برخی شرایط و الزامات است که نیاز است محقق شود و یکی از انتظارات و مطالبات مردم و مجموعه شهری از وزارت میراث فرهنگی کشور آنست که اهتمام جدی تر به این موضوع داشته باشند تا بتوانیم این مجموعه را به ثبت جهانی برسانیم.

شهردار شیراز به جمعیت کثیر گردشگران و مسافرین نوروزی در بازدید از مجموعه زندیه و بناهای گردشگری این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس توافقی که با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس شد، با توجه به اینکه هم اکنون باغ نظر یا آرامگاه کریم خان زند محصور است و شکل خوبی ندارد، مقرر شد این فضا در اختیار شهرداری قرار داده شود.

اسدی تصریح کرد: مجموعه زندیه به عنوان گنجی در شهر شیراز بوده و نیاز است همه مسئولین استانی و کشوری پای کار باشند تا این گوهر بی بدیل را به کشور و‌ جهان نشان داد.

وی اظهار امیدواری کرد: با اهتمام و تعامل جدی که میان دستگاه های اجرایی وجود دارد مجموعه تاریخی زندیه و احیای میدان توپخانه و نقاره خانه طی سال جاری و آینده صورت گیرد.

شهردار شیراز اضافه کرد: یکی از الزاماتی که در ثبت مجموعه های جهانی مطرح است اختلال و مشکل برای مردم و کسبه وجود نداشته باشد و تا امروز مشکل حاد و جدی در این محدوده ترافیک وجود ندارد.

وی گفت: اما در یک مقطع زمانی در پیک بازدید و حضور گردشگران در این محور ازدحام و ترافیک وجود دارد و در کنار اقداماتی که انجام می شود کسائل ترافیک، تامین پارکینگ و به ویژه و حمل و نقل عمومی همچون مترو، اتوبوس و تراموا باید مد نظر قرار بگیرد تا کمترین ورود خودرو شخصی را در این گونه محورها شاهد باشیم.

خاطر نشان می شود، بنای تاریخی عمارت دیوانخانه که به شماره ۹۱۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، امروز با حضور مسئولین حوزه گردشگری استان فارس بازگشایی شد.

  • نویسنده : اعظم صفری