مدیر کل دفتر ارزش گمرک اعلام کرد: هوشمندسازی، به‌روزرسانی بانک اطلاعات موجود (TSC) در واردات و پرتال ارزش‌های صادراتی جهت کالاهای صدوری، مبادله اسناد الکترونیک با کشورهای طرف معامله و دسترسی به منابع اطلاعاتی آنلاین و سایت‌های برخط داخلی و بین‌المللی، برنامه‌های عمده گمرک برای تعیین ارزش دقیق کالاها است.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز از گمرک ایران، “عبدالمجید دهقانیان” گفت: با توجه به اینکه مقوله ارزش از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات گمرکی است، گمرک ۴ برنامه را در این خصوص در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه چنانچه شخص و یا شرکتی نسبت به ارزش اعلامی گمرک اعتراض داشته باشد و یا حتی ابهامی و یا سو جریانی بیان کند، می تواند با مراجعه به گمرک، موضوع مورد نظر را پیگیری کنند، اظهار داشت: در صورتی که شخص و یا شرکتی نسبت به ارزش کالای معترض باشد با مراجعه به گمرکات اجرایی محل ترخیص کالا و با رعایت مهلت مقرر در مواد ۱۳۵ و ۱۳۸ قانون امور گمرکی و ۲۳ آیین‌نامه اجرایی آن درخواست رسیدگی کنند و چنانچه اختلاف همچنان باقی باشد با رعایت تبصره ۵ ماده ۱۴۴ قانون امور گمرکی به دفتر ارزش ارجاع و بررسی‌های لازم انجام می شود.

دهقانیان افزود: چنانچه مودی باز هم معترض باشد حسب مواد ۱۴۴ و ۱۴۶ قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن، پرونده اختلافی به مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع می شود.وی در ارتباط با اعلام ابهام و یا سو جریان نیز گفت: دفتر ارزش گمرک ایران آمادگی کامل جهت دریافت مستندات و رسیدگی به موضوع اعلامی را دارد. ضمنا این دفتر کاملا آمادگی دریافت هر نظر و انتقادی را دارد و ضمن پیگیری لازم پاسخگو خواهد بود.

مدیر کل دفتر ارزش گمرک با تاکید بر اینکه کسب نظر از دیگر بخش های دولتی در چارچوب موازین قانونی موجود به صورت مستمر در حال انجام است، افزود: گمرک ایران برای دستیابی به اطلاعات دقیق در رسیدگی به ارزش کالاهای وارداتی به ویژه عمده کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می کنند اقدام به تعامل و استعلام از مراجع ذیربط و سازمان های دولتی مرتبط می کند، به طوری که ارزش کالاهای اساسی براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و از طریق کارگروه مستقر در وزارت جهاد کشاورزی با حضور دستگاه‌های نظارتی و سازمان‌های مجری مرتبط، ارزش قطعات منفصله خودرو، خودرو و ماشین آلات راهسازی نیز از سوی کمیته موضوع قانون ساماندهی صنعت خودرو (تبصره ۶ قانون خودرو) با حضور نماینده وزارت صمت و همکاری نماینده گمرک ایران، ارزش دارو و مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی نیز براساس تفاهم نامه فی مابین گمرک ایر مالی دقیق، داشتن اختیارات و ضمانت اجرایی لازم در اعمال سیستم تشویق و تنبیه همانند تشویقات ارائه شده به شرکت‌های فعال اقتصادی و برگزیده گمرکی (AEO) و تنبیه‌هایی همچون جرم‌انگاری تخلف در ارزش گمرکی و تبادل الکترونیکی اسناد گمرکی و دسترسی به اطلاعات اظهارنامه صادراتی کشورهای طرف تجاری در کنار اظهارنامه متناظر وارداتی به کشور ار آن جمله است.

مدیر کل دفتر ارزش گمرک در خصوص مبنای ارزش‌گذاری گمرک برای صادرات، کدام نرخ ارز است، افزود: قبل از نوسانات ارزی، نرخ ارز توسط بانک‌مرکزی به صورت هفتگی به گمرک اعلام و مبنای محاسبه ارزش گمرکی کالاهای صادراتی قرار می گرفت.

از سال ۱۳۹۷ با بروز نوسانات ارزی، بانک مرکزی در تاریخ ۱۳۹۷/۷/۱۹، مبنای نرخ بازار ثانوی ارز مندرج در سامانه نیما را مبنای محاسبه و اعلام می کرد. در نهایت از تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ مبنای محاسبه ارزش گمرکی کالاهای صادراتی را نرخ فروش حواله برای تمام ارزها در سامانه ETS اعلام کرد.

دهقانیان در خصوص اینکه گمرک چه فیلترهای را برای مطمئن شدن از قیمت‌های اعلام شده از سوی تشکل‌های صنفی و اتاق بازرگانی در نظر می‌گیرد، گفت: یکی از راه‌های دسترسی به اطلاعات ارزش در مورد برخی از کالاها، استعلام نظر مشورتی از انجمن‌ها و اتحادیه‌هاست که به دلیل اصل تضاد منافع امکان ارائه اظهارنظرهای جهت‌دار منتفی نیست. کسب نظر بخش‌های دولتی متناظر، شرکت‌های بازرسی مستقل، استفاده از روش‌های خرید مرسوم در دنیا (مثلا اعتبار اسنادی) و… می‌تواند عوامل کمک‌کننده به گمرک باشند.

وی تصریح کرد: به این منظور طی مکاتبات صورت گرفته با وزارت‌خانه‌های صمت، بهداشت، نفت، جهادکشاورزی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تهران به عنوان متولی بخش خصوصی ضمن ارسال فهرست تشکل‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و واحدهای تولیدی مرتبط با دفاتر تخصصی هر سازمان؛ دعوت شد تا با ارائه مستندات و تشکیل کارگروه تخصصی ارزش کالاها نسبت به به‌روزرسانی بانک اطلاعات ارزش با گمرک جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند که در این راستا بیش از ۲۵۰ مکاتبه و ۱۵۰ جلسه در سال ۱۴۰۲ برگزار شده است.