شبیر فیروزیان  نمایشگاه بین المللی قرآن را مصداق بارز جهاد تبیین با ابزار هنر دانست و اظهار داشت: نمایشگاه بین المللی قرآن یک پدیده متنوعی است که دال مرکزی آن انس مردم با قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه شنبه ۱۵ اسفند در نشست تشریح برنامه های سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، گفت: برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی به امر قرآن است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن مصداق بارز جهاد تبیین با ابزار هنری است، افزود: قرار است در نمایشگاه قرآن امسال با مفاهیم و ابزارهای هنری جهاد تبیین نماییم. بخشی از جهاد تبیین هم حکومتی و سیاسی است و بخش دیگرش هم مربوط به مسایل اعتقادی، مباحث اخلاقی و سبک زندگی می شود لذا قرار است در نمایشگاه قرآن ۱۴۰۳ مصادیق و مفاهیم متنوع قرآنی را با ابزار هنر برای مردم تبیین نماییم.

وی اظهار کرد: نمایشگاه بین المللی قرآن تلفیقی از محتوای فاخر و قالب های هنری جذاب است که این دو چه در نمایشگاه و چه در هر جای دیگر با هم هم افزایی نمایند، قطعا تبدیل به یک امر جریان ساز خواهد شد و در قلوب مردم تاثیرگذار می شود.

فیروزیان با بیان اینکه در نمایشگاه بین المللی قرآن امسال محتواهای فاخری در قالب های هنری جذاب به مردم ارایه خواهیم داد، گفت: انشاءالله این مسئله تبدیل به یک مسئله جریان ساز در کشور بشود.

وی افزود: برنامه های ملی  در امر قرآن تدارک دیده می شود مانند برگزاری مسابقات بین المللی و کشوری قرآن، برنامه محفل، نمایشگاه بین المللی قرآن و طرح های ملی مانند طرح مسطورا همه اینها نوید رشد و توسعه فعالیت های قرآنی در کشور را به ما می دهند.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر این نشست خبری افزود: نمایشگاه قرآن مانند خود قرآن “هدی للناس” و “هدی للمتقین” است.

فیروزیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: البته از سوی دیگر نمایشگاه قرآن سکولار نیست و نسبت به پدیده های سیاسی و اجتماعی دنیا و ایران هم بی تفاوت نمی باشد. ما با این رویکرد در نمایشگاه قرآن امسال بخش های مختلفی را پیش بینی و تدارک دیدیم.

وی تصریح کرد: در دولت مردمی قرآنی که با مردم سر و کار دارد، پذیرای سلیقه های متنوع هنری و سیاسی مردم است. ما در نمایشگاه بین المللی قرآن هم به این مسئله ملتزم هستیم، نمایشگاه قرآن پذیرای همه سلایق مختلف فرهنگی درون نظام جمهوری اسلامی ایران است.

فیروزیان ادامه داد که  همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن برای ما بسیار روشنی بخش و امیدآفرین در سال جدید است و افزود: انشاءالله تقارن سال جدید تقدیری با سال جدید تقویمی برای مردم ایران پر برکت و امیدآفرین باشد و در نمایشگاه امسال مردم این تغییر حال را احساس کنند و نمایشگاه قرآن به معنای واقعی یک تفرجگاه معنوی برای مردم عزیزمان باشد.

 

برپایی سفره افطاری در نمایشگاه بین المللی قرآن

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به سفره افطاری در نمایشگاه بین المللی قرآن اشاره کرد و گفت: یکی از بخش های بسیار مهم نمایشگاه امسال که شاید متفاوت از سال های گذشته باشد، سفره افطار ساده است که برای روزه داران حاضر در نمایشگاه پیش بینی شده است و یک فضای معنوی بسیار خوبی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

فیروزیان تصریح کرد: یکی از بخش های محتوایی ما در نمایشگاه امسال بخش نهج البلاغه می باشد. این بخش امسال بخش های متنوعی دارد.

ی با بیان اینکه یکی دیگر از بخش های مهم در نمایشگاه امسال بخش مشاوره و پژوهش های قرآنی است، بیان کرد: همه ساله بخش مهمی از مراجعین ما در نمایشگاه مربوط به بخش مراجعان قرآنی و پژوهش های قرآن بنیان است. بر همین اساس بسیار لازم و ضروری می باشد که مردم مسایل و مشکلات زندگی خود را از طریق قرآن حل و فصل نمایند.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه نوروز یک پدیده خانواده محور در فرهنگ سنتی برای ما ایرانی ها محسوب می شود، اذعان کرد: ماه مبارک رمضان هم یک ماه خانواده محور است و نمایشگاه قرآن امسال هم همانند سال های گذشته یک نمایشگاه خانواده محور می باشد.

وی با بیان اینکه اهتمام وزیر ارشاد به قرآن ستودنی است، افزود: در همین راستا دو جلسه سیاستگزاری برای نمایشگاه قرآن برگزار شد؛ ضمن اینکه در مورد بخش های مختلف نمایشگاه هم جلسات متعددی برگزار کردیم، همین طور از آقای دکتر معاف نیز تشکر می کنیم که ریل گزاری تحول بسیار خوبی را در نمایشگاه ایجاد کردند. بر همین اساس برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق داریم و امیدواریم هرچه زودتر باز هم به عرصه فعالیت های قرآنی خود بازگردد.

 

بخش نوجوان از امور راهبردی ما محسوب می شود

وی با بیان اینکه یکی از بخش های مهم و محوری ما در نمایشگاه قرآن بخش کودک و نوجوان است، افزود: سرمایه گذاری در بخش کودک هزینه نیست بلکه فایده است و در آینده کشور برای ما برآورد خوبی دارد. بخش نوجوان هم جزو امور راهبردی ما محسوب می شود و معتقدیم که با نمایش می توانیم خیلی چیزها را به کودکان و نوجوانان القا نماییم.

وی به حضور شرکت های دانش بنیان و هوش مصنوعی در نمایشگاه بین المللی قرآن اشاره کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان و بخش هوش مصنوعی سال گذشته نیز در نمایشگاه حضور داشتند و امسال نیز حضور خواهند داشت.

 

اعلام آمادگی ۲۰۵ عرضه کننده پوشش ایرانی اسلامی برای حضور در نمایشگاه

وی با اشاره به بخش پوشش ایرانی اسلامی در نمایشگاه گفت: تا این لحظه ۲۰۵ عرضه کننده پوشش ایرانی اسلامی برای حضور در نمایشگاه بین المللی قرآن اعلام آمادگی کرده اند، ضمن اینکه بخش زن و خانواده، ازدواج آسان، ترجمه قرآنی و بخش طرح بشری نیز از دیگر بخش های نمایشگاه امسال محسوب می شوند.

 

شعار نمایشگاه  قرآن

فیروزیان با بیان اینکه شعار نمایشگاه امسال نیز همچون سال گذشته “می خوانمت” است، گفت: با توجه به استقبال خوبی که جوانان در نمایشگاه گذشته از این شعار کردند، امسال نیز شعار می خوانمت را تکرار کردیم.

وی با اشاره به دلایل اهمیت انس با قرآن کریم گفت: یکی از دلایل مقاومت بی نظیر مردم فلسطین و غزه در این جنگ ناجوانمردانه انس مردم با قرآن است. در واقع این قدرت نرم قرآن است که ایستادگی را به آنها بخشیده است و ملتی که انس با مفاهیم قرآن داشته باشد، نیروی مقاومت در آنها شکل می گیرد.