معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های بندری و دریایی در راستای توسعه اقتصاد دریا خبر داد و گفت: این آیین‌نامه، فصل جدیدی در فضای جدید کسب و کار دریامحور رقم خواهد زد.

به گزارش روجا نیوز، “جلیل اسلامی” ‌ با اعلام تصویب آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های بندری و دریایی در راستای توسعه دریا محور و سواحل، افزود: بازنگری آیین نامه های سال ۱۳۶۵ و ۱۳۸۳ و ۱۳۹۰ با ۱۲ زمینه فعالیت پس از ۳۵ سال در دستور کار قرار گرفت که در نهایت آیین‌نامه جدید با ۳۱ زمینه فعالیت تدوین شد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، اهداف تبیین شده در این آیین نامه را همسو با اولویت‌های سیاست‌های کلی توسعه دریا محور عنوان‌ کرد.

اسلامی گفت: سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی برای احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه نخست در منطقه، توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریا محور، تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، تأمین و ارتقا سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد، افزایش سهم کشور در حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل‌ونقل ترکیبی و حمایت از فعالان اقتصادی در این حوزه است.

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ، اصلاح ساختار و فرآیندها با رویکرد تسهیل‌گری و جلوگیری از انحصار، توسعه فضای کسب‌وکار تخصصی، شفاف‌سازی مقررات اعطای مجوز به‌منظور برخورداری از فرصت‌های برابر و ایجاد رقابت، دستیابی به سهم بیشتر از بازارهای منطقه با توسعه خدمات مکمل حمل‌ونقل دریایی، تفکیک تخصصی مجوزها به‌لحاظ ارتقای ایمنی در انجام عملیات و افزایش کیفیت خدمات و اشتغال زایی با استفاده از سرمایه انسانی متخصص در جهت تأسیس شرکت‌های بندری و دریایی دانش‌بنیان از دیگر اهداف مهم این آیین نامه به شمار می رود.

مقوله توسعه دریامحور در سال‌های گذشته همواره در کانون توجه مسوولان ارشد نظام و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت‌ قرار داشته است و رد پای آن را می‌توان به ‌صراحت در سیاست‌های کلی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول دولت مردمی، سند ملی آمایش سرزمین و پیش‌نویس سیاست‌های کلی توسعه دریا محور مشاهده کرد.

استفاده از ظرفیت‌های بالقوه دریا و حرکت در مسیر توسعه دریامحور می‌تواند به‌ عنوان یکی از راهبردهای اصلی رشد اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار قلمداد ‌شود.