محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در نشست تقدیر از اعضای شورای سیاستگزاری و مدیران ارشد سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در سالن جلسات وزارت ارشاد برگزار شد، گفت: فعالیت در حوزه مربوط به برنامه های آموزش قرآن، ترویج قرآن و چه در حوزه های جمعی در کشور ایران در اختیار جریان مردمی است.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تقویت موسسات قرآنی در صدر حمایت های وزارت فرهنگ قرار دارد، گفت: هدف دولت انقلابی گسترش سیره و سلوک مومنانه است و ایمان جز با توجه به قرآن پدید نمی آید.

دکتر اسماعیلی در ادامه افزود: در نمایشگاه بین المللی قرآن امسال تجربه بسیار ممتازی را با همت و تلاش تک تک همکاران در بخش های مختلف از جمله در بخش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با هدایت و راهبری دکتر علیرضا معاف و همکاری سایر دستگاه های دولتی، غیر دولتی، صدا و سیما، مدیریت مصلی و مهم تر از همه موسسات و نهادهای مردمی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: رکن رکین انقلاب اسلامی امت ایرانی هستند. این انقلاب بدون حضور امت تحقق نمی یافت، به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران زمانی به پیروزی رسید که همه امت پای کار آمدند، آن اجتماعات بزرگ عاشورا و تاسوعای سال ۵۷ شکل گرفت تا این انقلاب ایجاد شود؛ این فلسفه انقلاب است؛ بنابراین انقلاب و نهضت نورانی امام راحل بدون حضور مردم موفق و محقق نمیشد.

اسماعیلی ادامه داد : همین نمایشگاه عفاف و حجاب که به خوبی برگزار شد و انصافا جای تشکر و قدردانی از دوستان را دارد، بسیار خوش درخشیدند. اینها نشان می دهد که اگر این مجموعه های مردمی پای کار بیایند یک اتفاق مهم در کشور رخ می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اتفاقاتی که در نمایشگاه بین المللی قرآن رخ داد یک اتفاق کم نظیر بود، تصریح کرد: این در حالی است که این نمایشگاه در ایام عید و ماه مبارک رمضان برگزار شد. جمعیت حاضر در نمایشگاه به قدری انبوه بود که فقط ۲۰۰ هزار افطاری توسط شهرداری تهران در نمایشگاه توزیع میشد. این نشان دهنده یک حضور قوی و دلگرم کننده است.

وی تصریح کرد: حضور پر رنگ مردم در نمایشگاه قرآن همه معادلات را پیرامون کمرنگ شدن صبغه مذهبی جامعه برهم زد. مردم گویا با عزمی راسخ تر از همیشه به صحنه آمدند لذا نمایشگاه قرآن، نمایشگاه عزتمندی برای فرزندان قرآن، برای فرزندان امام راحل و برای پیروان رهبری شد.

اسماعیلی در ادامه افزود: در نمایشگاه بین المللی کتاب بیش از هفت میلیون مراکز معتبر حضور پیدا کردند و چیزی جز پایبندی به عفاف، حجاب و ارزش های انقلاب اسلامی و تحکیم ارزش های انقلاب دیده نشد. برخی گمان می کردند که در اینجا اتفاقاتی رخ می دهد که ارزش های انقلاب دچار سستی و رخوت می شود در صورتی که صحنه هایی خلق شد که ارزش ها و هنجارهای انقلاب فزونی گرفت و این صحنه را مردم ایجاد کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل گری و نظارت بر فعالیت هاست و لذا کار را باید مردم انجام دهند. بنای ما بر این است که دولت مردمی دقیقا در همین راستا در حوزه فرهنگ این قدرت مردم را به رخ همگان بکشاند. ما با نمایشگاه ها و جشنواره هایی که برگزار می کنیم، قدرت مردم ایران را به رخ جهانیان می کشیم. در جایی که آنها فکر می کنند نقطه ضعف ماست، آن را تبدیل به نقطه قوت می کنیم. نمایشگاه بین المللی قرآن با این عظمت خیل مشتاقان قران برای ما فوق العاده زیبا بود و این نمایشگاه مایه مباهات مردم ایران بود. حضور مقامات مختلف کشورها و حضور پر رنگ مردم ایران آغازی شد برای یک سال پر شکوه در دیپلماسی قرآنی.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توجه خاص رهبری معظم انقلاب به مجالس قرآن و استقبال چشمگیر مردم سراسر کشور از این مجالس بهترین ظرفیت در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان است، بنابراین می توان با پیوند زدن رویدادهای کشور و روزهای خاص به مجالس قرائت قرآن، شهرها و کشورمان را با تلاوت قرآن نورانی کنیم.

اسماعیلی تاکید کرد: هدف دولت انقلابی گسترش سیره و سلوک مومنانه است و ایمان جز با توجه به قرآن پدید نمی آید، بر این اساس قرآن سرلوحه فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در مصارف بنده تبصره نه بودجه سال جاری، تقویت موسسات قرآنی در صدر حمایت های وزارتخانه قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ در پایان با بیان این که نمایشگاه و رویدادهای قرآنی بهانه گسترش ارزش های دینی و انقلابی در سرتاسر کشور است، ابراز امیدواری کرد اعماق وجود فرزندان ایران به نور قرآن روشن شود.

پیش از سخنان وزیر فرهنگ، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عید نوروز و ماه رمضان امسال نیازمند یک طراوت و نشاط خاص بود، اظهار کرد: این فضا توسط نمایشگاه قرآن محقق شد.

معاون قرآن و عترت تاکید کرد: رضایت رهبر معظم انقلاب و اعتماد رییس جمهور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ما جای خرسندی دارد و در عین حال تکلیف ما را نیز سنگین‌تر می‌کند. خوشبختانه مواجهه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قرآن و مسجد، بوروکراتیک و ‌سازمانی‌ نیست، بلکه از اعماق وجود و قلبی است.

معاف با اشاره اینکه امروز جامعه قرآنی به شکلی هم‌افزا کارهای قرآنی به پیش می‌برند، تصریح کرد: خوشبختانه امروز جامعه قرآنی پشت هم قرار گرفته و کارهای هم‌افزا انجام می‌دهند. ۷۰درصد نمایشگاه قرآن مردمی بود و اگر سال آینده حضور داشتیم قرار است نمایشگاه بیشتر در اختیار حوزه مردمی قرار گیرد.

گفتنی است در پایان این نشست با حضور وزیر فرهنگ از دست اندرکاران بخش های مختلف سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تقدیر شد.

در نشست تقدیر از مدیران ارشد سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم