علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مفاتیح یکی از کتابهای پر خواننده در کشور ما است که مردم با ید علاوه بر مراجعه گاه گاهی به مفاتیح، به مضامین، معارف و مفاهیم متعالی و مترقی موجود در این کتاب بیش از گذشته توجه کنند.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم اندیشی و اعلام برنامه های یکصدمین سالگرد نکوداشت و گرامی داشت تالیف کتاب فاخر و شریف مفاتیح الجنان و بزرگداشت مرحوم حاج شیخ عباس قمی اظهار داشت : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خادم این کار یکی از همران است که توفیق دارد تا همراه و همدل این برنامه باشد.

وی با ابراز تشکر از موسسه مردمی پیام قدیر و کمیته های علمی، آموزشی، رسانه ای، اجرایی و بین الملل که در این چند ماه برنامه ریزی های مفصلی برای این برنامه داشتند، گفت: این به عنوان یک کار ملی، جمعی و فراسازمانی در تجلیل از کتاب مفاتیح الجنان و مرحوم محدث بزرگ حاج شیخ عباس قمی است.

معاف با بیان این که این برنامه یک کار بروکراتیک نیست، گفت:  این کار یک کار عاشقانه، دلی و اعتقادی و جوشش جمعی از علاقه مندان و مریدان و هواخواهان کتاب مفاتیح و مرحوم حاج شیخ عباس قمی است که عرض ارادت مختصری است به این شخصیت عظیم و گرانقدر و تاثیری که در فرهنگ دینی کشور ما، فرهنگ دعا، فرهنگ زیارت و سبک زندگی دینی داشتند.

 

این کار یک بحث استراتژیک و راهبردی است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که این کار یک بحث استراتژیک و راهبردی است، گفت: ارتباط مقوله دعا و امید و آنچیزی است که امروز جامعه ما بیش از هر زمان به آن نیاز دارد امید آفرینی، یاس و قنوط زدایی است.

وی ادامه داد که امید با حرف زدن و گفتار درمانی ایجاد نمی شود و به صورت حقیقی باید در وجود فرد شکل بگیرد و افزود: یکی از بهترین مسیر ها برای امید آفرینی اتصال به دعا و مقوله دعا می باشد.

معاف تصریح کرد کسی  که دعا می کند، خود را به اقیانوس عظیم کهکشان نا متناهی متصل می کند، امید وار می شود،دعا امروز برای ما  نقش راهبردی را دارد .

وی ادامه داد که  نا امیدی برای کسی که دعا می کند نمی ماند و انسان را متصل به منبع بی نهایت می کند و افزود: دعا خوان های ما و کسانی که با دعا مانوس هستند، اکثرا ادم های آرام با اعتماد به نفس، امید وار و امید آفرین هستند.

 

مسئله کانونی گام دوم، مسئله امید آفرینی است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  در گام دوم انقلاب اسلامی، بیانیه دوم گام انقلاب اسلامی را به عنوان سرفصل کارهای خودمان قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب توصیه  مبنی بر امید آفرینی و شکستن محاصره تبلیغاتی دارند گفت: کسی که اهل دعا است، اهل امید است و ناامیدی در او از بین می رود.

معاف در ارتباط با بزرگداشت و صدمین سالگشت مفاتیح، گفت:  کتاب مفاتیح و مولفه ها و ویژگی های این کتاب  از یک جهت فرا گیر بودن و عمومی بودن کتاب مفاتیح است.

وی تصریح کرد که ممکن است برخی سئوال کنند که از بین بعضی از آثار شیعی و زحمات دانشمندان و محدثین، چرا کتاب مفاتیح؟ و در پاسخ گفت: یکی از دلایل، فراگیر بودن و عمومی بودن مفاتیح است. هیچ کتابی بعد از قرآن این حالت را ندارد که در همه خانه ها، مساجد و حسینیه ها و  محافل محترم و معتبر و محل رجوع و مرجع است.

معاف ادامه داد که این اتفاق دست خدا، اراده خداوند و اراده اهل بیت و اخلاص مرحوم قمی است و افزود: ادعای گزافی است اگر هر کس ادعا کند که می تواند کتابی همانند مفاتیح را به همه خانه ها ببرد.

وی سه  کتابی را که در هر خانه ای موجود است را قرآن کریم، مفاتیح و دیوان حافظ نام برد و گفت: در هر خانه که یکی از این ها نباشد حتما نقصی هست.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر ادامه داد که بحث فراگیری این کتاب شریف و جلیل القدر چینش و مهندسی خود کتاب است  و افزود: چینش و تتنظیم این کتاب حکایت از روحیه جهادی و اجتهادی فقها و محدثین شیعه می کند.

وی زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا، دعای جوشن صغیر و حدیث کسا را از جمله این چینش دانست که مرحوم شیخ عباس قمی از میان متون انتخاب و گزینش و تقطیع و تنظیم کرده است. این تقطیع و تنظیم حکایت از روحیه اجتماعی سیاسی ، حاکمیتی و فهم کلان توسط این محدث مخلص و جلیل القدر دارد.

معاف با بیان این که مفاتیح دانش آموزی، مفاتیح دانشجویی و مفاتیحی که پزشکان ، مهندسان و سایر اقشار جامعه بتوانند استفاده کنند در موسسه پیام قدیر و کمیته های چند گانه لحاظ کرده اند، گفت: سعی در این است که کتاب قطور چند صد صفحه ای تبدیل بشود به کتابی که برای بسیاری از افراد قابل استفاده باشد.

وی ادامه داد که شروع کتاب مفاتیح با قرآن است که نشاندهنده معرفت و ذهنیت بالای قرآنی حاج شیخ عباس قمی به اتصال قرآن و دعا را نشان می دهدو افزود: بشر امروز به دعا، معنویت و اتصال به آسمان بیش از گذشته نیاز دارد.

رییس سی امین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تصریح کرد که امروز مفاتیح همانند آبی است که تشنگی و نیاز به معنویت و اتصال به آسمان را رفع می کند و افزود: امروز آیین های دعا در کشور ما پر رونق هستند، این هم از نشانه های موفقیت جمهوری اسلامی در گرایش  مردم به دین است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عده ای تبلیغ می کنند که مردم به دین و دینداری بی تفاوت شده اند که با برخی از ظواهر قضاوت می کنند.که غلط است. گرایش مردم به دعا را در شبهای پر ستاره و نورانی تهران خواهیم دید.

وی افزود: دعا خوانی با خلوصی که دارد بهترین و یکی از موثر ترین عوامل در ایجاد همگرایی و همدلی های اجتماعی و رفع کدورت های اجتماعی است. بسیاری از مسایل حاکمیتی ، دولتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ما با مراجعه به کتابهای قرآن، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و مفاتیح رفع می شود.

رییس سی امین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: در نمایشگاه بین المللی قرآن امسال در کنار فعالیت هایی که برای نهج البلاغه و صحیفه سجادیه خواهیم داشت کتاب مفاتیح را نیز در دستور کار قرار داده ایم. همچنین در خردادماه صدمین سال تالیف این کتاب را با برگزاری همایشی بین المللی ارج خواهیم نهاد. مسئله ما مراجعه مردم به مفاهیم مندرج در این کتاب است که باید به مدارس، رسانه ها و فضای مجازی انتقال یابد.

در ادامه این نشست، حامد منیری از شکل گیری دبیرخانه نکوداشت شیخ عباس قمی مولف مفاتیح الجنان در اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت خبر داد.

مدیر موسسه پیام غدیر نیز به ارائه برنامه این جشنواره پرداخت و گفت: در این جشنواره که نهم خردادماه ۱۴۰۲ در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و سالن همایش های صدا و سیما برگزار می شود. چاپ مفاتیح شماره گذاری عمومی، چاپ مفاتیح دانش آموزی، چاپ مفاتیح دانشجویی، چاپ کتاب دعا برای گروه دبستانی، چاپ مقالات علمی با موضوع دعا و زیارت، چاپ خاطرات معلمین از مجالس دعا و تاثیر آن بر روی دانش آموزان، چاپ خاطرات دانش آموزان، چاپ خاطرات کتاب عباس قمی و چاپ روش شناسی مفاتیح الجنان برای جوان پسند کردن موضوعات آن از مهمترین عناوینی است که در این همایش به آن پرداخته می شود.

وی گفت: در بعد بین المللی پویشی برای دعاخوانی نیز برگزار خواهد شد و این جشنواره در دو رشته علمی، پژوهشی و آواها و نغمات برگزار می شود.

 

خبرنگار: رجا معالی