شب گذشته با حضور رئیس فدراسیون فوتبال و جمعی از مدیران استانی و شهری شیراز و خانواده ملیکا محمدی، بازیکن فقید تیم ملی فوتبال زنان ایران، بنیاد خیریه «میلکا» راه اندازی شد.

به گزارش روجا نیوز، طاهره رهنما، شب گذشته در مراسم افتتاحیه بنیاد خیریه «ملیکا»، که به یاد «ملیکا محمدی»، بازیکن فقید تیم ملی فوتبال زنان ایران، در هتل چمران شیراز برگزار شد، گفت: امروز برای جشن گرفتن زندگی ملیکا محمدی دور هم آمده ایم چرا که او به روشنی درخشید و اثری پاک نشدنی در قلب تمام کسانی که لمس کرد به جای گذاشت.

مادر ملیکا محمدی افزود: ملیکا محمدی دختر ایران بود چراغ راه فداکاری و مظهر تعهد، استعداد و اشتیاق بود و مردم باوفای این سرزمین که همه عمر برای سربلندی وطنش کوشید، لقب تختی زنان را به او دادند.

وی گفت: سفر او در عرصه فوتبال تنها یک علاقه شخصی نبود، بلکه گواهی بر رویای او بود و عظمت عظمت زنان ایران در عرصه ورزش به ویژه فوتبال به رسمیت شناخته شود.

رهنما اظهار کرد: ملیکا به عنوان یک قهرمان بین المللی و عضو کلیدی تیم ملی و لیگ برتر بانوان ایران، نمایانگر ورزشکار و پهلوان واقعی بود.

مادر ملیکا محمدی با اشاره به اینکه امروز قهرمانی تیم خاتون بم را در شیراز جشن گرفتیم همانطور که او پیش بینی کرده بود، افزود: یادمان باشد، میراث او تنها به گل هایی که در زمین به ثمر می رساند نیست، بلکه در امیدهایی که در خارج از زمین کاشت و الهام بخش نسل خود شد، پیشرفت لیگ فوتبال بانوان از دغدغه های مهم وی بود ما شاهد گام های مهمی در حمایت و شناخت ورزش بانوان بوده ایم، اما چون فاصله تا سطح جهانی بسیار است با چشمانی امیدوار تر در انتظار آینده ای هستیم که امکانات، فرصت ها و حمایت اجتماعی از ورزش زنان در ایران و سراسر جهان به اوج جدیدی برسد.

به گفته وی، این سفر به سوی برابری و شناخت در ورزش مسیری بود که ملیکا برای آن مبارزه کرد و دغدغه ماست که این میراث را ادامه دهیم، به احترام روح بلند وی و اعتقادش به قدرت کار خیر امروز این افتخار را دارم که تاسیس بنیاد خیریه «ملیکا» را به اطلاع برسانم.

رهنما اظهار کرد: بنیاد ملیکا با هدف تجسم ارزش های ملیکا، گسترش اهداف خیریه و ادامه میراث او برای بهبود زندگی هم نسل های او و آیندگان است و امید است از طریق بنیاد ملیکا شور و شوقش برای ورزش و روحیه مهربانش همچنان زنده بماند.

وی گفت: در آینده در باره فعالیت های این بنیاد اطلاع رسانی خواهیم کرد و دست یاری همه شما عزیزان را خواهیم فشرد.

مادر ملیکا محمدی گفت: میراث او فراخوانی برای همه ماست تا از زنان کشور حمایت کنیم و به توانایی های جوانان کشور توجه نشان دهیم و به هر شکلی که می توانیم دنیایی مهربان تر را فراهم کنیم.

نامگذاری یک مکان فوتبالی به نام میلکا محمدی

مهدی تاج، ضمن تبریک قهرمانی تیم فوتبال خاتون بم گفت: آنچه مسلم است واقعیت زندگی بر اساس رفتن است و انسان هرچه زندگی کند باید بگذارد و برود اما این یاد و خاطره انسان های خوب که از انسان باقی می ماند و انسان را ماندگار می کند و در اذهان زنده نگه می دارد.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: خدمت رسانی و روح بلندی که ملیکا محمدی داشت برای من یک درس بود و در آموزه های دینی ما خدمت به بندگان خدا هم آمده است و هر کس یک دل خسته را شاد کند ثوابش از بسیاری از کارها بیشتر است.

وی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم، گفت: باید کاری بزرگ در مورد خانم محمدی انجام داد و به نام گذاری یک هفته مسابقات بسنده نکرد و می توان یک فضای فوتبالی را به نام او نامگذاری کرد اما باید در سازمان لیگ کشور این که چه کار باید کار مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد.

تاج اضافه کرد: روحیه این خانواده که روحیه بلند و امیدوار است، مثال زدنی است و فضایی فراهم می شود که ارزشمند است و سال ها یاد و خاطره ملیکا محمدی با خدمت و کمک ماندگار می شود.

احداث مجموعه ورزشی ملیکا باعث تقویت ورزش بانوان می شود

عبدالرحیم خداجو، ضمن تشکر از خانواده ملیکا محمدی که بانی این بنیاد خیریه هستند، گفت: سید محمدهادی آیت اللهی، شناسنامه فوتبال ما هستند و همیشه در عرصه فوتبال سرآمد استان بوده و هستند و برای فوتبال زحمات زیادی کشید.

مدیر کل ورزش و جوانان فارس ضمن تشکر از حضور مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و محمدحسن اسدی، شهردار شیراز، گفت: حضور این عزیزان در این مراسم باعث دلگرمی عزیزان حوزه فوتبالی استان و شیراز است.

وی، ضمن عرض تبریک به تیم خاتون بم، هم گفت: قهرمانی تیم خاتون بم حاصل اتحاد و همدلی بازیکنان این تیم بود و ملیکا محمدی چقدر برای همبستگی و اتحاد تیم زحمت کشید و امروز این تیم با اتحاد و همدلی توانستند به قهرمانی برسد.

خداجو اضافه کرد: امیدوارم در سال های آینده شاهد موفقیت های تیم خوب فراایساتیس کران شیراز هم باشیم.

وی با اشاره به سخنان مادر ملیکا محمدی، گفت: خصوصیات خوب این بازیکن فقید، در این جلسه عنوان شد و وی به عنوان یک چهره ملی و الگو شناخته می شود و هم تیمی های وی از او خاطرات زیادی داشتند.

مدیر کل ورزش و جوانان فارس اظهار کرد: با همدلی ایجاد شده و با حمایت های شهردار شیراز بتوانیم مجموعه تخصصی ورزشی بانوان را احداث کنیم که باعث تقویت ورزش حوزه بانوان شود.

محمدحسن اسدی، هم در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم در بین ورزشکاران حضور دارم و از حضور ورزشکاران و برگزار کنندگان مراسم تشکر می کنم که دغدغه ورزش داشته اند.

شهردار شیراز اضافه کرد: زندگی ملیکا طول نداشت ولی عرض زندگی او به ژرفای تمام اقیانوس ها، ارتفاع تمام کوه های بلند و به اندازه منظومه شمسی و کرات بود، او عاشق کشورش و خاکش بود و توانست به مقام قهرمانی برسد.

وی با اشاره به جلساتی که در خصوص فعالیت های این بنیاد با حضور مسئولین ورزشی استان و شیراز و خانواده ملیکا محمدی داشته است، گفت: نیتی که خانواده دارند و هدفی که مد نظر آنان است که بتوانند یک کمپ ورزشی را احداث کنند و شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر شیراز آمادگی خود را اعلام کرد و از اراده ای که در خانواده وجود دارد، این قضیه عملی است اما امروز نباید شما را تنها گذاشت؛ شاید شما هیچ دینی ندارید که این کار را انجام دهید اما به خاطر ملیکا که در یک کلام عاشق وطن و سرزمینش این اتفاق را رقم زدید و امروز همه باید همت کنیم و این اتفاق ایجاد دهکده ورزشی در شهر شیراز می تواند اتفاق خوبی برای شیراز، فارس و کل کشور باشد.

اسدی گفت: من به عنوان شهردار این امید را می دهم که هم به صورت شخصی هم به صورت سازمانی کمک کنم تا این اتفاق خوب رقم بخورد و با نیتی که ملیکا داشت و با اراده شما و وظیفه ای که ما مسئولین داریم این امر قابل تحقق است.

شهردار شیراز ضمن تشکر از حضور رئیس فدراسیون فوتبال، گفت: از فدراسیون فوتبال می خواهم به خانواده و تیم او یاری رسانی کند و انتظار دارند نام ملیکا ماندگار بشود.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق ناگوار سبب شد تا بتوانیم اتفاق بزرگتری در شیراز رقم بزنیم، افزود: مدیریت شهری در خدمت این نیت خیر خواهد بود و امیدوارم ورزشکاران در مقام قهرمانی و نیت ورزشی، ادامه دهنده راه ملیکا باشند.

از مهربانی ملیکا تا نامگذاری یک هفته لیگ برتر زنان به نام وی

مرضیه جعفری، هم گفت: خیلی خوشحالم که توانستیم به قولی که اول فصل داده بودیم عمل کنیم و به هدف نهایی که ملیکا داشت برسیم.

سرمربی خاتون بم اضافه کرد: بازیکنی بود که انرژی مثبت زیادی داشت و این انرژی مثبت را بعد از او از خانواده اش دریافت کردیم و خوشحالم که توانستیم که ملیکا را خوشحال کنیم و اتجادی که بچه ها داشتند و با شرایطی که برای تیم ما رقم خود به یاد ملیکا تیم را قهرمان کردند.

گلاره ناظمی هم در این مراسم اضافه کرد: خاطره زیادی از ملیکا داریم و از دست دادن او اتفاق خیلی بدی بود و همه دوستان و خانواده نازنینش در کنار ما بودند و همیشه نام او را در لیگ برتر زنان زنده نگه خواهیم داشت.

مراسم افتتاحیه بنیاد خیریه ملیکا – گلاره ناظمی

داور بین المللی فوتسال ایران و رئیس لیگ برتر زنان افزود: هر سال یک هفته از مسابقات را به نام ملیکا نامگذاری خواهیم کرد و امسال هفته هفتم به نام وی نامگذاری شد، او خیلی مهربان بود و سعی می کرد به همه کمک کند.

سرشین کمانگر، هم بازی ملیکا که به نمایندگی از هم تیمی هایش صحبت کرد، گفت: ملیکا دوست داشت به همه افراد کمک کند و با بچه های کار و توپ جمع کنان دوست بود و ملیکا همیشه خوشحال بود و همه ما هم قسم شدیم در شیراز قهرمان شویم و به او هدیه کنیم.

جانمایی محل احداث موسسه در حال بررسی است

علیرضا چوگان باز، با اشاره به موسسه خیریه ملیکا، گفت: این موسسه یکی از کامل ترین مجموعه های پزشکی و ورزشی و سلامت کشور خواهد شد.

مدیر راه اندازی و اجرایی موسسه خیریه ملیکا اضافه کرد: باعث و بانی این جمع و تمام مباحثی که داریم ملیکای عزیز است و هرچند عمرش طول نداشت اما عرض زندگیش زیاد است و وی باعث و بانی تمام اتفاقات خیری که در راه است، خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مشکلات که نظیر کمبود سرانه ورزشی، سلامت و مباحث تخصصی وجود دارد، افزود: افرادی که ورزش حرفه ای را انجام می دهند، گاهی دچار آسیب دیدگی هایی می شوند که مجبور به ترک ورزش حرفه ای خواهند شد، از این رو با توجه به وجود پزشکان مجرب و اساتید خوب حوزه پزشکی و با بهره گیری از عنوان قطب پزشکی شیراز می توانیم این موضوع را هم در خیریه ملیکا دنبال کنیم.

وی گفت: احداث سالن چند منظوره ورزشی برای سایر ورزش ها، زمین چمن فوتبال و زمین تمرین، در کنار خیریه ملیکا دیده خواهد شد و مجموعه هتلینگ و سونا، استخر و جکوزی برای ریکاوری ورزشکاران، در نظر گرفته می شود تا یک کمپ بسیار مناسب برای تیم ها فراهم شود چرا که به خاطر نبود چنین کمپی تیم ها تابستان ها به ترکیه و زمستان ها به کشورهای حاشیه ای خلیج فارس می روند و با توجه به اینکه شیراز آب و هوای خوبی دارد می تواند این نقص را رفع کند و میزبان تیم ها باشد از این رو باید ان شا الله این مجموعه هرچه سریع تر راه اندازی شود و با توجه به حمایت های شهرداری شیراز و رئیس فدراسیون فوتبال این موضوع هرچه سریعتر باید کلید بخورد.

چوگان باز گفت: ما در حال حاضر ۲ هدف را دنبال می کنیم که از طریق رسانه های جمعی به دنبال آن هستیم اول اینکه راه اندازی این بنیاد را به مردم عزیز اطلاع رسانی کنیم و اینکه اگر خدای نکرده، کار خیریه به گره افتاد از طریق رسانه ها پیگیر موضوع باشیم.

وی در مورد برنامه های خیریه هم گفت: به زودی به صورت کامل موارد و برنامه های این خیریه اطلاع رسانی خواهد شد.

چوگان باز در مورد حضور رئیس فدراسیون فوتبال هم گفت: در حال حاضر حضور وی، یک دلگرمی بود و با توجه به اهمیت موضوع با تمام مشغله ای که داشت، حضور یافت.

وی پیرامون جانمایی محل احداث موسسه هم گفت: قطعا این مجموعه در شیراز است و ۲ – سه نقطه پیشنهاد شده است که هم ار لحاظ فنی و ورزشی و هم از لحاظ شهرسازی باید توسط کارشناسان امر مورد بررسی قرار گیرد و پس از نهایی شدن آن این موضوع هم اطلاع رسانی می شود.

  • نویسنده : اعظم صفری