معاون گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: شهرداری کلان شهر شیراز در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس با ۲۰ برنامه های نو و جدید، با هدف مشخص و با رویکرد متفاوت تر از سال‌های گذشته در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد.

علی نیری در گفت و گو با خبرنگار روجا نیوز گفت: شهرداری کلان شهر شیراز در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس که از ۱۳تا۱۶ در محل دائمی نمایشگاه گلستان برگزار خواهد شد، با۲۰ برنامه های نو و جدید، با هدف مشخص و با رویکرد متفاوت تر از سال‌های گذشته در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد.

معاون گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز درباره شروع کار نمایشگاه و اولین برنامه گفت: برنامه آغازین سازه خود نمایشگاه است که برخلاف سال‌های گذشته یک پیوست هدفمند برای این موضوع در نظر گرفتیم و عمارت مرکزی شهرداری شیراز را به عنوان غرفه بازسازی و دکور می‌کنیم، چون این ساختمان در حال تبدیل شدن به موزه شهر است که با همین هدف و با حضور شهردار کلان شهر شیراز با رونمایی از این پروژه، آغاز به فعالیت موزه شهر را اعلام خواهیم کرد.

رونمایی از هشتاد سند در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس

نیری با اشاره به اینکه آیین رونمایی از پروژه آغاز به کار طراحی، تجهیز و مسیحاهای موزه شهر در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس برگزار می‌شود، گفت: در ادامه این برنامه بخشی از دیواره غرفه نمایشگاه اختصاص و مدارک شهری و شهرداری (بادیه)است که ۸۰ سند اصلی که بخشی از آن برای اولین بار در معرض دید عموم گذاشته شده و منتشر شده است.

پنجاه قطعه عکس از شیراز و مردم قدیم شیراز

نیری در ارائه برنامه نمایشگاه گفت: در بخشی دیگر از این بیش از ۵۰ قطعه عکس ازشهر و مردم در سنوات گذشته اولین بار در منتشر شده در معرض دید شهروندان فهیم شیراز قرار می‌گیرد که می‌تواند جالب توجه باشد.

وی در ادامه گفت: عکس شناخت یکی دیگر از برنامه‌های ما در نمایشگاه است که هر روز دو قطعه از عکس‌های غرفه را به مسابقه خواهیم گذاشت که مردم، علاقه‌مندان و شیراز پژوهان می‌تواند، تشخیص بدهند که این عکس متعلق به کدام سایت و کدام قسمت از شیراز است و هر شهروند که بتواند بهترین و بیشترین اطلاعات را ارائه دهد به رسم یادبود هدیه‌ای تقدیم حضورشان خواهد شد.

معاون گردشگری سازمان فرهنگی شیراز در ادامه گفت: برنامه شیراز شناخت با هدف شناخت هرچه بیشتر مردم صورت می پذیرد که روزانه ۱۰ سوال درباره کلان شهر شیرازمنتشر می‌کنیم و شهروندان می‌توانند با پاسخ به سوالات جایزه خود را از غرفه گردشگری دریافت کنند.

وی در ادامه افزود: این برنامه در راستای ترویج شناخت بیشتر مردم با مناطق کمتر معرفی شده و یا کمتر دیده شده شهر شیراز است و با هدف ارائه فعالیت‌های و خدمات شهرداری کلانشهر شیراز صورت می‌گیرد.

نشست علمی «شیراز کجاست، شیرازی کیست» در نمایشگاه بین المللی پارس برگزار می شود

نیری در ادامه معرفی برنامه‌های پیش رو در نمایشگاه گردشگری پارس گفت: هر روز دو نشست‌های علمی در خود غرفه نمایشگاه گردشگری پارس که با حضور اساتید برجسته این حوزه برگزار می‌شود که موضوعات مورد بحث این نشست ها با مطالعه و بر حسب نیازهای پیش روی صنعت گردشگری شهر شیراز انتخاب شده است.

وی در ادامه به موضوعات این نشست های علمی جهت همراهی علاقه مندان و شهروندان در این حوزه اشاره کرد و گفت: هنر عکاسی و گردشگری، گردشگری و خوراک، شیراز کجاست شیرازی کیست، آینده گردشگری، گردشگری رویداد، گردشگری کودک و آینده گردشگری است که بر اساس یک جدول زمانبندی شده مشخص بین ساعت ۱۷ تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه در غرفه برگزار می‌شود.

دیده شو، از ارائه ایده جدید تا اجرای ایده ها بامشارکت ایده پردازان

نیری گفت: برای اولین بار ما تابلوهایی را طراحی کردیم و فضایی را در اختیار فعالان گردشگری، ذینفان و همینطور شهروندان قرار داده‌ایم که با اظهار نظر در این تابلو بارش ایده ها صورت می گیرد که نام این تابلو تحت عنوان دیده شو است.

وی با بیان اینکه، این تابلوها تحت عنوان دیده شو است افراد نظر خودشان را در چهار حوزه زیرساخت‌های گردشگری و جاذبه‌های مکمل، تولید محصول، مباحث آموزشی و رویدادها، نیازهای گردشگری شیراز مرهون کنند.

وی گفت: این تابلو مختص گروه خاصی نیست و تمام شهروندان می‌توانند همه دیدگاه‌ها را ببینند و بخواند و اگر مطلبی و ایده‌ای جدیدی را دارند به آن اضافه کنند.

علی نیری افزود، تمام تلاشمان را خواهیم کرد که اگر ایده جدید و جذاب و متفاوت باشد حتماً با حمایت فرد ایده پرداز برای اجرایی کردن طرح پیشنهادی مشارکت داشته باشیم.

نیری در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها ما این است سعی کردیم در برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۳ گردشگری شهر مشارکت مردمی و ذینفعان رابه صورت و تعاملی داشته باشیم‌.

معرفی خدمات ستاد سفر در دستور کار برنامه های نمایشگاه پارس است

وی در ادامه گفت: موضوع مورد ارائه در این نمایشگاه که باید به سمع و نظر مردم شریف کلان شهر شیراز رسانید، معرفی خدمات ستاد سفر شهرداری کلانشهر شیراز است، ستاد خدمات سفر در واقع فعالیت‌هایی که در گذشته داشته وبرنامه های که در آینده دارد را معرفی می‌کند.

معاون گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری شیرازگفت: بخش دیگری از فعالیت های ما مربوط به معرفی شهر جهانی صنایع دستی و فعالیت های صورت گرفته وبرنامه‌هایی که در ادامه خواهیم داشت‌.

وی افزود: در واقع لوایح و قوانین که نیاز است در حوزه شهر جهانی صنایع دستی آماده سازیم بخشی از این حوزه است.

برگزاری دومین دوره شیراز شناسی تا پایان سال ۱۴۰۲

نیری در ادامه گفت: رونمایی از دو اتفاق خاص و جذاب یکی طرح فراخوان دومین دوره شیراز شناسی است که در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی توسط شهردار کلانشهر شیراز رونمایی می‌شود.

نیری افزود: در این طرح سی هزار نفرساعت را آموزش میدهیم که با اداب رسوم، سنت ها ، تاریخ، فرهنگ،بزرگاران و فرزانگان، فرهیختگان دیار کهن پارس آشنا شوند که این طرح با اولویت دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان شهرداری و دولت و فعالان این حوزه رونمایی می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۲ به صورت عملی فراگیر اکثر مناطق شهر اجرایی خواهد شد.

وی درباره دومین رونمایی گفت: از تورهای فراگیر شیرازگردی که بیش از ۶۰ مسیر گردشگری را در آن تعریف کردیم که تفاوت نسبت با تورهای گذشته ارائه خدمات خیلی ویژه و بیشتر با هدف آشنایی گردشگری و میراث ناملموس است.

وی بیان کرد: با توجه به وجود راهنما و ارائه بسته‌های فرهنگی و افزایش خودروها جهت رفاه حال گردشگران قطعاً شاهد استقبال بیشتری از گردشگری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت.

معاون گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری کلان شهر شیراز در ادامه معرفی برنامه دیگر این نمایشگاه گفت: معرفی‌نامه برنامه سال ۱۴۰۳ و ارائه برنامه ۲۰ ماهه است که در نمایشگاه منتشر می‌شود و در ادامه کلیات برنامه‌های ها برای احصای نظر ذینفعان صنعت گردشگری و علاقمندان در این حوزه منتشر می‌شود و مردم علاقمند می‌توانند کمک کنند،اظهار نظر کنند تا پایش کنیم که انشالله در ادامه برنامه‌های خوبی در این زمینه داشته باشیم.

نیری بیان کرد: برنامه بعدی ما در این نمایشگاه به ارائه و معرفی ماموریت‌ها و چشم انداز گردشگری شهرداری کلانشهر شیراز است تا سال ۱۴۰۴ است و که در دست انتشار داریم،که باز در تلاش هستیم دوستان فعال در این حوزه مشارکت داشته باشند چون ما تاکید داریم که برنامه‌ ریزی های که برای شهر شیراز در حال رقم خوردن است نباید انفرادی نباشد و باید با مشارکت ذینفان و فعالان این حوزه صورت بگیرد.

وی بیان کرد: برنامه بعدی که در دستورکار قراردارد گفت: بحث رایزنی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری موضوع قابل اهمیت است که ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری، سازمان سرمایه‌گذاری علاوه پروژه‌هایی که در مناطق خاص گردشگری مثل بافت مناطق یک و سه در حال اجرا معرفی کنیم.

نیری گفت: موضوع بعدی برنامه‌ها در نمایشگاه رونمایی ازپوستر برنامه‌های نوروز سال ۱۴۰۳ و برنامه‌های ماه مبارک رمضان است که با آغاز کار نمایشگاه گروهها و برنامه ریزان حوزه رویدادی می توانند مشارکت داشته باشند، هم در اجرا و هم به عنوان اسپانسر و حامی که در کنار این برنامه‌ها حضور فعال داشته باشند.

وی گفت: فکر می‌کنم هیچ یک از شهرهای برنامه ریزی در رابطه با برنامه های نوروز و رمضان نداشته باشند.

نیری گفت: فکر میکنم تنها شهری هستیم که در این نمایشگاه از برنامه های نوروز و رمضان ۱۴۰۳ که طراحی و آماده رونمایی است و تقدیم شهروندان گرامی خواهیم کرد تا شهروندان در روند اجرای برنامه‌های سال ۱۴۰۳ باشند.

وی در ادامه در باره تورهای از من بپرس و دوچرخه از من بپرس که تو رویدادهای مختلفی که هم به مناسبت نوروز و هم به مناسبت ماه رمضان برگزار می‌شود.

وی گفت: فضای نمایشگاه ما برای گروه‌ها که خواهان فعالیت اعلام آمادگی می‌کند از دانشجویان و دانش دانشگاهان مختلف تا صنوف مختلف گردشگری، تمام زیرساخت‌های لازم برای نشست را آماده کردیم و این خدمات را داشته باشیم و همه می‌توانند از این برای جلسات و نشست‌هایی که استفاده کنند.

او در پایان افزود: شهروندان فهیم شهر شیراز جهت اطلاع از دستاوردهای شهرداری کلان شهر شیراز راکه از طریق سامانه مدیا منتشر می‌شود را می‌توانند ملاحظه کند.

  • نویسنده : اعظم صفری
  • منبع خبر : پوششی