فرمانده تفحص شهدا با انتشار یک کلیپ از کشف پیکر شهدی در جزیزه مجنون به توییت یکی از خبرنگاران اینگونه پاسخ داد.

به گزارش روجا نیوز، یکی از خبرنگاران در توییتی درباره چگونگی پیدا شدن شهدا و اینکه در تابوت ها چه چیزی است؟ سوال پرسیده بود، سردار سیدمحمد باقرزاده با انتشار کلیپی تفحص یک شهید را نشان داده است.

نحوه شناسایی (DNA)/ شناسایی هویت برخی از شهدا امکانپذیر نیست

محمد تولایی رئیس سابق پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی در خصوص نحوه شناسایی (DNA) گفت: نمونه‌هایی که از تفحص مفقودان به دست می‌آید پس از رفع آلودگی و شستشو با روش‌های خاص تحت شرایط سرد به شکل پودرهای بسیار ظریفی درمی‌آیند تا برای مراحل مختلف آزمایشگاهی آماده شوند. در بخش دیگر آزمایشگاه بااستفاده از بافرهای مختلف و شرایط مناسب مواد معدنی، کلسیم و فسفر از پودر به دست آمده جدا شده، غشای سلول تخریب می‌شود و در واقع به هسته سلول می‌رسیم سپس با روش‌های دیگر، غشای هسته سلول را باید باز کنیم در پایان این فرآیند، کلافDNA را از سلول‌های استخوانی به دست می‌آوریم که پس از کنترل کیفیت برای پروفایلینگ ارسال می‌شود.

وی افزود: والدین شهدا اغلب در سنین کهنسالی هستند، لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به اخذ نمونه‌های خون والدین اقدام شود تا با این تلاش علمی و استعانت از خداوند متعال، امکان وصول به پاسخ هرچند در طول زمان میسر شود.

رئیس سابق پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، اجساد مطهر شهدا طی مدتی طولانی در شرایط نامناسب محیطی قرار گرفته‌اند و ممکن است بعضی از آنها برای آزمایش‌های مورد نظر مناسب نباشند و در برخی موارد کار شناسایی را ناممکن می‌سازد مجریان طرح در تلاشند با اتخاذ روش‌های مناسب، امکان بررسی نمونه‌هایی که هر دو یا یکی از والدین به رحمت ایزدی پیوسته‌اند را نیز فراهم کنند.

تولایی در خصوص بررسی اجساد شهدایی که در گذشته به خاک سپرده شده اند نیز توضیح داد: تاکنون بیش از ۵۰۰ نمونه از بقایای استخوان‌های این شهدا مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات ژنتیک آنها در مراحل مختلف بررسی هستند، این استخوان‌ها پس از کدگذاری به خاک سپرده می‌شوند و همزمان با پیشرفت این طرح و غنی شدن بانک اطلاعاتی مفقودان و خانواده‌ها طی یکی دو سال آینده سرعت شناسایی مفقودان بیشتر می شود و به مرور خانواده‌ها از نشان مزار عزیزانشان آگاه می‌شوند. از زمان اجرای این طرح و برابر هماهنگی با مسئولان ذی‌ربط جستجوی مفقودان، مقرر شده از تمام شهدای به دست آمده از عملیات تفحص، نمونه کوچکی به آزمایشگاه منتقل شود و با کدگذاری لازم در مناطق مختلف کشور دفن شوند تا پس از سپری شدن زمان تشکیل بانک‌هایDNA مورد اشاره، امکان راهنمایی خانواده‌های معظم میسر شود.