معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنل تخصصی مرجعیت فناورانه اولین همایش مرجعیت علمی گفت: از مجموع ۹ هزار شرکت دانش بنیان فقط ۷۰ شرکت، شرکت های بزرگ هستند و بقیه نیاز به بازار دارند.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز، محمد مجید فولادگر در پنل تخصصی مرجعیت فناورانه اولین همایش مرجعیت علمی، گفت: مسائل پیش روی ما ناپیوستگی و فقدان انسجام کامل در سیاست های داخل، کاهش تسهیلات بانکی برای تولید و تخصیص ارز برای تولید، کم توجهی به زنجیره انتقال یا خلق دانش، تضعیف نهادهای موفق در انتقال فناوری در سال های گذشته، بی توجهی به صادرات و بازارهای دانش های بنیان است‌.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ما امروز مرجعیت فناورانه در منطقه داریم و کشورهای مختلف برای صادرات زیست فناوری، نانو، فناوری ساخت نیروگاه به ما اصرار می کنند، گفت: اعتماد به نفس ما ضعیف است‌ و آنچه داریم را درست روایت نکردیم .

فولادگر تصریح کرد که ضعف شبکه بین‌المللی فناورانه داریم، نهادهای مالی و تضامین مالی، نتوانسته سرمایه مردم عادی را به تولید دانش بنیان جذب کند، زیرا کسی به مردم تضمین نمی دهد.

وی افزود: نهادها و افراد واسط که در کشور بین مجلس، بازار و دانش بنیان ها فعال باشند، نداریم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سه سناریو برای مرجعیت فناورانه گفت: سناریو اول مرجعیت از دست رفته به دلیل مهاجرت شرکت ها و نخبگان و کارآفرینان استارتاپ ها است.

وی ادامه داد که سناریوی دوم مرجعیت شراکتی یا شبکه ای است که می توانیم وارد مرجعیت بشویم که همه آن دست خودمان نباشد و با همکاری کشورهای نزدیک مانند هند، روسیه یا پاکستان خلق شود.

فولادگر سناریوی سوم را مرجعیت اقتدارآفرین یا پایدار نام برد که با استفاده از ظرفیت‌های ۲۰ ساله گذشته بتوانیم مرجعیت خود را خلق کنیم.

فولادگر تاکید کرد: راهکارهای پیشنهادی شامل فعال سازی اندیشکده های مرتبط با این حوزه، تقویت دیپلماسی فناورانه، ایجاد شبکه منسجم و قدرتمند در منطقه و ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت افزود: در این راستا در این وزارتخانه برنامه هایی را برای توسعه زیست بوم فناوری در دستور کار داریم که از جمله آن می توان به برگزاری رویدادی برای شناسایی و معرفی شرکت های دانش بنیان به نهادها و سازمان‌ها اشاره کرد.

وی تعریف حوزه های پیشران را از دیگر اقدامات نام برد و گفت: در این زمینه ۲۰ حوزه پیشران را تعریف کردیم که از آن جمله می توان به حوزه خودروهای برقی به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین اشاره کرد، زیرا ما در تله ارزان بودن قیمت بنزین افتاده ایم و مجبور به توسعه خودروهای برقی هستیم.

فولادگر در پایان طراحی و ساخت موتور هواپیما و کشتی و توسعه خدمات فنی را از دیگر حوزه های پیشران نام برد.

اولین همایش مرجعیت علمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و شماری از روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور با محورهای “مرجعیت علمی چیستی و چرایی”، “مرجعیت علمی در طیف ناهمگون حوزه‌های علمی و فناورانه – وجوه تشابه و تمایز”، “ارکان جهت‌ساز مرجعیت علمی – پیشران‌های تحول‌ساز”، “نظام حکمرانی، اولویت‌گذاری و شبکه‌سازی”، “مرجعیت علمی و نسبت آن با دیپلماسی علم و فناوری”، “چگونگی نقش‌آفرینی نظام‌های پشتیبان در تحقق مرجعیت علم، فناوری و نوآوری”، “بازخوانی پیشینه تاریخی مرجعیت علمی در تمدن اسلامی” و همچنین “نهاد آموزش و پرورش و مرجعیت علمی” در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی برگزار شد.

خبرنگار: جواد دهقان