رییس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری گفت: امروز با بحران مرجعیت اجتماعی روبرو هستیم و دانشمندان حتی در کشور ما جایگاه اجتماعی ندارند و ستاره های فوتبال و سینما جای آنان را گرفته اند و آنها بیشتر روی نسل امروز اثر دارند و همین امر جای سوال دارد.مرجعیت علمی بدون احیای علوم انسانی ممکن نیست و برای تحقق این امر، ماموریت‌های علوم انسانی باید تغییر یابد.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز، جمیله علم الهدی در اولین همایش مرجعیت علمی در محل سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی در مورد مرجعیت علمی در نگاه قرآن و با اشاراتی به علوم انسانی گفت: عالمی از معلمی جدا و شور علمی نادیده گرفته شده البته این امر به معنای این نیست که همه معلمان شور معلمی ندارند، بلکه جریان کلی به این سمت می رود.

رییس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری افزود: مرجعیت علمی در دو سطح تخصصی در رشته های مختلف و در سطح مرجعیت تمدنی و فرهنگی مطرح است که قرآن کریم بر آن تاکید دارد و با اینکه در سطح مرجعیت تخصصی وضعیت خوبی داریم و این موضوع به خوبی در دانشگاه ها پیگیری می شود، در سطح تمدنی و فرهنگی در وضعیت خوبی قرار نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی وضعیت علم در ایران را به دو بخش قبل و بعد از تاسیس دارالفنون تقسیم کرد و گفت: قبل از تاسیس دارالفنون علم فضیلت بود و عالم ویژگی های شخصیتی خاصی داشت که مردم دور او جمع می شدند ولی بعد از تاسیس دارالفنون با علم مدرن روبرو شدیم و معنای علم از فضیلت اخلاقی به برتری اجتماعی در سازمان قدرت تبدیل شد.

وی گفت: نگاه اقتصادی و سیاسی نسبت به علم پررنگ و روش تحقیق و روش تدریس های قابل استفاده برای همه معلمان طراحی شد؛ بنابراین از علم و عالم شخصیت زدایی کردیم و نهادهای علمی بیشتر از عالم مرجعیت یافت. به عبارت دیگر تکنوکراسی بر علم حاصل شد و تکنیک زدگی درعلم اتفاق افتاد، تخصص جای فرهیختگی را گرفت و عالمان کارمندان سازمان های علمی شدند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امروز تقاضای دانشجو از استاد تغییر کرده و حتی خود را نسبت به استاد پیش‌رو می داند،گفت: در چنین شرایطی مرجعیت علمی بدون احیای علوم انسانی ممکن نیست.

وی افزود: نمی توان علوم انسانی را نادیده گرفت و به فکر رهبری جهان بود و تغییرات جدی تمدنی ایجاد کرد.

علم الهدی با اشاره به ذخایر علوم انسانی قوی در کشور ما گفت: با وجود این ذخایر نسبت به کشورهای دیگر، ماموریت های علوم انسانی متناسب با اهداف تمدنی ما تغییر نکرده و تحول نیافته است؛ برای رفع این مساله باید توجه بیشتر به قرآن را جدی بگیریم.

اولین همایش مرجعیت علمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و شماری از روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور با محورهای “مرجعیت علمی چیستی و چرایی”، “مرجعیت علمی در طیف ناهمگون حوزه‌های علمی و فناورانه – وجوه تشابه و تمایز”، “ارکان جهت‌ساز مرجعیت علمی – پیشران‌های تحول‌ساز”، “نظام حکمرانی، اولویت‌گذاری و شبکه‌سازی”، “مرجعیت علمی و نسبت آن با دیپلماسی علم و فناوری”، “چگونگی نقش‌آفرینی نظام‌های پشتیبان در تحقق مرجعیت علم، فناوری و نوآوری”، “بازخوانی پیشینه تاریخی مرجعیت علمی در تمدن اسلامی” و همچنین “نهاد آموزش و پرورش و مرجعیت علمی” در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی برگزار شد.

خبرنگار: اکبر قزوینیان