سومین مجتمع قضایی - حمایتی شناسایی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی با عنوان «شوق زندگی» در کلان شهر شیراز در راستای برنامه های تاکید شده در سند تحول قوه قضائیه در کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش روجانیوز، حجت الاسلام سید کاظم موسوی امروز در مراسم افتتاحیه این مجتمع قضائی حمایتی با بیان اینکه مجتمع «شوق زندگی» تبلور و مصداق واقعی اقدام فرا قوه‌ای در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کمک به اقشار آسیب دیده جامعه است، اظهار کرد: این اقدام در راستای کمک به اقشار و کسانی است که پناهگاهی جز خدا ندارند و گام برداشتن در این حوزه رضایت خداوند و قشر بسیار ضعیف و آسیب دیده جامعه را به دنبال دارد.

رئیس کل دادگستری استان فارس، این مجموعه را نقطه تلاقی همکار و تعامل دستگاه‌های ذیربط در استان فارس و کلان شهر شیراز ارزیابی کرد و افزود: بر اساس اسناد بالادستی سند تحول قوه قضائیه و سیاست‌های کلان دولت در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، تاسیس این مجتمع در دستور کار قوه قضائیه و دولت قرار گرفته است و امروز استان فارس سومین نقطه کشور است که مجموعه شوق زندگی را در کمترین زمان ممکن با بهترین زیر ساخت راه‌اندازی کرده است.

نماینده قوه قضائیه در استان فارس به مسئولین دستگاه‌های ذی مدخل در این مجموعه تاکید کرد: بکارگیری نیروهای کارآمد، علمی و با انگیزه خود بهترین و با کیفیت ترین ارائه خدمات را پایه‌گذاری کنند.

حجت الاسلام موسوی اظهارامیدواری کرد: با اقدامات اولیه و همکاری ویژه نهادهای مسئول در راه‌اندازی مجتمع شوق زندگی می‌توانیم خدمت‌رسانی مجموعه شوق زندگی شیراز را به الگویی برای کشور تبدیل کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: این مجموعه برای اجرای طرح‌های حمایتی و اجتماعی و حتی اقدامات علمی و پژوهشی در حوزه‌های اجتماعی دارای ظرفیت‌های بالایی است و از آمادگی و استقبال مجموعه قضائی استان در حمایت از طرح‌ها وایده‌های نو در حوزه‌های اجتماعی خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود بر آموزش‌های مستمر و روزآمد کارکنان مجموعه و آشنایی با شیوه‌های نوین علمی تاکید کرد و خواستار انجام اقدامات سازماندهی شده در جهت سنجش افکار عمومی و بازخوردها افکار عمومی و متخصصان نسبت به فعالیت‌های مجتمع شوق زندگی شد.

سید مصطفی بحرینی، در آیین افتتاح مجتمع شناسایی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی «شوق زندگی» در شیراز گفت: مجتمع قضایی – حمایتی شوق زندگی یک شتاب دهنده بین سازمانی و حذف کننده دیوان سالاری اداری در جهت تسهیل حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی و گروه های هدف است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس گفت: این مجتمع ترکیبی از فعالیت و همکاری ۱۸ دستگاه متولی و مسئول در حوزه آسیب های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه مجموعه شوق زندگی زمینه همگرایی و تعامل نزدیک این ۱۸ دستگاه ذیربط را فراهم کرده است، گفت: این مجموعه برآیندی از مکانیسم های حقوقی و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، سیاست های تحولی دولت، سند تحول و تعالی قوه قضائیه و همچنین هم افزایی و تعامل بین سازمانی در جهت جلوگیری از اقدامات پراکنده و جزیره ای است.

این مقام قضایی استان فارس با تقدیر از ۱۸ دستگاه ذی مدخل در این حوزه، ایجاد همگرایی در راستای هدف مهم کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی را وظیفه دستگاه قضایی خواند و تصریح کرد: با توجه به مسئولیت های مصرّح در قانون برای دادستان در جهت حمایت از محجورین، صغار، کودکان کار، زنان و کودکان بد سرپرست و بی سرپرست و دختران در معرض آسیب، این مسئولیت ها در قالب فعالیت های حمایتی این مجتمع قضایی و حمایتی مدیریت و ساماندهی بهتری خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فرایند تاسیس و راه اندازی این مرکز اشاره کرد و بیان داشت: با برنامه ریزی و طراحی لوایح و تصویب آن در شورای شهر شیراز، سنگ اولیه مجتمع گذاشته شد که در ادامه با حضور قضات و کارشناسان پیشگیری دادستانی شیوه نامه و برنامه های اجرائی آن طراحی و تدوین شد و برنامه زمانبندی اجرای طرح، طی تفاهم نامه ای فی مابین دادگستری استان و شهرداری شیراز به امضاء رسید.

دادستان مرکز استان فارس در آئین افتتاح این مرکز در جمع مسئولین اقدام مجموعه قضایی استان، یکپارچه سازی و نقش آفرینی متعامل با سایر ارکان نظام را ضامن موفقیت قوه قضاییه در مسیر تحقق اهداف کلان نظام خواند و خاطر نشان کرد: امور حسبیه یکی از چالش هایی اشاره شده در سند تحول قضایی است که ناکافی بودن اقدامات انجام شده در امور حسبیه می تواند باعث تضییع حقوق برخی از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره آمیز شود که در این خصوص یکی از راهبرد های تعریف شده در سند مذکور با مسئولیت دادستانی تقویت شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر، توسعه ظرفیت های حمایتی از اطفال و نوجوانان بد سرپرست یا بی سرپرست و افزایش تبعات رها سازی فرزندان است که با افتتاح و راه اندازی این مجتمع رسیدگی به این امور به صورت متمرکز به تحقق پیوست.

دادستان شیراز تصریح کرد: در برنامه ریزی بعمل آمده سازمان هایی مانند استانداری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شهرداری، بهزیستی، فراجا، آموزش و پرورش، فنی وحرفه ای، کار و رفاه و تعاون اجتماعی، کانون وکلا و مرکز وکلا و امور مشاوران قوه قضاییه، سازمان های مردم نهاد، کمیته امداد امام خمینی (ره)، پزشکی قانونی، دانشگاه شیراز، صدا وسیما و… در مجتمع با نماینده تام الاختیار حضور دارند که این حضور برای آسیب دیدگان اجتماعی که تحت ملامت ها و رنج های اجتماعی هستند، یک پیشخوان خدمت برای کوتاه نمودن مسیر خدمتی ایجاد کرده است.

بحرینی در پایان افزود: در واقع این مجتمع یک شتاب دهنده بین سازمانی و حذف کننده دیوان سالاری اداری برای حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی و گروه های هدف از جمله محجورین، کودکان کار،کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، زنان تحت خشونت، سالمندان، مبتلایان به بیماری های روانی، معتادان متجاهر و… است که پس از طی شدن فرایند شناسایی و پذیرش؛ حمایت، نگهداری، توانمند سازی، بازپیوند و پیگیری امور آنها در دستور کار قرار دارد.

محمدرضا هوشیار در حاشیه مراسم افتتاحیه مجتمع شناسایی،کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی شیراز با حضور مسئولان استان گفت: افتتاح شوق زندگی گامی موثر برای حل مشکلات خانواده ها است و از آن جایی که کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند کارجمعی و مشترک است، اکنون با همت و کار جمعی به مسائل در زمینه محجورین،کودکان کار و خیابان و آسیب های اجتماعی رسیدگی خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه افزود: یکی از فواید مثبت تشکیل این مجتمع ایجاد تغییر نگرش درحوزه آسیب‌های اجتماعی است، تیم مددکاری مستقردر مجتمع در ابتدا ارزیابی‌ها را انجام می‌دهند، مداخله می‌کند و اگر به نتیجه نرسد و ناتوان از حل مسائل باشند، آنجا دستور به پذیرش می‌دهند و تاحد ممکن سعی در کنترل آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی و بازتوانی افراد دارند.

هوشیار با تاکید بر اینکه مجتمع شوق زندگی باعث ایجاد هم‌افزایی بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف می شود، گفت: در این مجتمع همه نهادها در ارتباط با هم فعالیت می‌کنند و این باعث می‌شود بسیاری از مسائل به‌سرعت رفع و حل شوند، چنین مجتمعی کمک شایانی به برون‌رفت و چاره‌اندیشی چالش های بهزیستی خواهد کرد چون اینجا فضایی را برای تعامل بین دستگاهی در زمینه آسیب‌های اجتماعی ایجاد کرده است که از مهمترین دغدغه های بهزیستی فارس است، در این مجتمع نمایندگان دستگاه ها، شعب دادگاه، مشاورین، وکلا، بهزیستی، نیروی انتظامی، سمن ها، خیریه ها و … برای یکپارچگی خدمت مستقر هستند که این امر بازه زمانی خدمت رسانی را کوتاه تر خواهد کرد.

مدیر کل بهزیستی فارس، شناسایی افراد محجور را اولین و مهمترین مرحله عنوان کرد و گفت: پس از آن باید غربالگری، ارجاع و خدمات‌دهی انجام می گیرد که با توجه به نوع مهجوریت نقش خانواده، موسسات خیریه، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد را نباید فراموش کرد، این سازمان ها می توانند به خصوص در مرحله شناسایی،تحقیقات اولیه،مشاوره،حمایت و آگاه سازی همکاری کنند.

 

  • نویسنده : اعظم صفری