نشست بررسی مسائل فلسطین و ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی با حضور مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی درمعاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز، علیرضا معاف معاون قرآن وعترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه دیدند که جبهه اسلامی، عربی و فلسطینی با انجام عملیات طوفان‌الاقصی چگونه اسطوره پوشالی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به شکست وا داشت.

معاف با  بیان این که رهبر انقلاب در مورد این جریان فرمودند “صرفاً از کلیدواژه حماس استفاده نشود و کلیدواژه‌ها فراگیرتر شود یعنی از جبهه اسلامی ـ عربی ـ فلسطینی استفاده شود، این کار فلسطینی و عربی و اسلامی بوده است”، گفت:  حماس حدود ۶۰ هزار نفر نیروی نظامی دارد، جهاد هم حدود یک سوم این عدد نیرو دارد، در عملیات قبلی که نیروهای جهاد انجام دادند، حماس همراهی نکرد چون انتقاداتی داشتند، اما این بار یک وحدت‌الساحات رخ داده است.

وی ادامه داد که همه با هم همصدا شده‌اند حتی جنبش فتح که تیم یاسر عرفات و ابومازن هستند، هم آمدند و افزود: برخی توضیح دادند که این کار درست بوده است. نماینده یاسر عرفات و ابومازن در گفت‌وگو با «CNN» می‌گوید حماس چاره‌ای جز این کار نداشت چون اسرائیل به هیچ کدام از قول‌هایی که به ما داده، عمل نکرده است. این صحبت‌های نماینده جریان سازش‌کار و طیف واداده بین سه گروه «فتح» و «حماس» و «جهاد» است. ما اینجا یک پیشاهفت‌اکتبر و پسا‌هفت‌اکتبر داریم که در آن اسطوره اطلاعاتی ـ امنیتی اسرائیل شکسته می‌شود.

معاف گفت: “محمد الضیف” که فرمانده این عملیات است و نام اصلی او ابوخالد است، سال ۲۰۱۱ موقعی که بخشی از حماس در ماجرای سوریه اشتباه کرد – و البته بعد متوجه اشتباه خود شد و اصلاح کرد – آن موقع که اینها آمدند گفتند ما با جبهه النصره و با احرارالشام هستیم(البته آن موقع اسم داعش را نمی‌آوردند)؛ محمدالضیف یک تنه مقابل عناصری از حماس که مرتکب این اشتباه شده بودند، ایستاد و کنار حاج قاسم در رزم حضور داشت و چند بار حاج قاسم را به غزه برد. ایشان هیچ وقت مقابل جبهه مقاومت نجنگیده است.

معاون وزیر ارشاد با بیان این که می‌توانیم فلسطین را به قبل از هفت اکتبر و بعد از هفت اکتبر تقسیم کنیم، گفت:  بر اساس گزارش اندیشکده‌ها و مراکر جاسوسی دشمنان، جمع‌بندی صهیونیست‌ها این بود که در منطقه ۳۶۰ کیلومتری نوار غزه هیچ تحرک نظامی، هیچ امکان نظامی و ظرفیت عملیات نظامی وجود ندارد.

 

موساد به حساب خود گزارش‌های دقیقی داشته است که در آن نقطه اتفاقی نخواهد افتاد

وی تصریح کرد که نخست وزیر اسرائیل نیز چندبار این مطالب را علناً اعلام کرده بود و افزود: در برخوردی که جریانات اسرائیلی در پارلمان داشتند مخالفان نتانیاهو به او این ایراد را گرفتند که چگونه پنج ماه قبل از نداشتن مشکل در منطقه غزه حرف زده اما الان این وضعیت پیش آمده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد که اسرائیل به حدی از امنیت در منطقه غزه مطمئن بود که تمام مراکز دانش‌بنیان خود را در شهری مانند “عسقلان” قرار داده و سرمایه‌گذاری سنگینی آنجا انجام داده‌ بود.

معاف گفت: در همین ۲۲ روز تا عدد هفت هزار میلیارد دلار خسارت به این منطقه برآورد شده است. موساد به حساب خود گزارش‌های دقیقی داشته است که در آن نقطه اتفاقی نخواهد افتاد.

 

پدر تونل ها، موشکی و پهبادی غزه

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیروهای فلسطینی و گردان‌های کتائب عزالدین قسام فرمانده‌ای به نام “محمدالضیف” دارند که الان اسرائیلی‌ها به شدت دنبال این فرد هستند و حتماً هم به نتیجه‌ای در مورد یافتن او نخواهند رسید.

وی افزود: در مورد ایشان سه اصطلاح وجود دارد یکی “پدر تونل‌ها”، دیگری “پدر موشکی” و سومی هم “پدر پهبادها” هست.

معاف با بیان این که گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس هستند، گفت: حماس یک شاخه سیاسی هم دارد که از عملیات طوفان‌الاقصی  اطلاع نداشتند.

معاف تصریح کرد، اینکه مقام معظم رهبری فرمودند بر دست و بازوی جوانان با تدبیر، مدبر و باهوش فلسطینی باید بوسه زد همین است، این عملیات یک عملیاتِ با طراحی و با شجاعت و با اجرای فلسطینی‌ها هست و افزود: اتفاقی که آنجا افتاده، همین است لذا اسرائیلی‌ها به یک برداشتی رسیده بودند که در آن منطقه اتفاقی نخواهد افتاد.

وی افزود: بعد از دیواری که اسرائیل درست کرده است، یک منطقه به نام “غلاف غزه” وجود دارد که در آنجا ارتش، گردان و گروهان دارد، آن ارتش رسماً منهدم و منحل شد و در روزهای اخیر از هم پاشیده است.

معاف گفت: نیروهای فلسطینی بر اساس ارزیابی‌ها و اعلام فرماندهان ارشدِ نظامی حداقل شش ماه برنامه‌ریزی عملیاتی داشته و کار را طراحی کرده‌اند.

وی ادامه داد که اطراف غزه دیوار شش متری وجود دارد که چهار متر هم درون زمین فرو رفته است و افزود: روی اینها برجک‌هایی وجود دارد که دید در شب داشته و سنسورهای گرمایی هم دارد.

معاف با بیان این که وضعیت غزه به گونه‌ای است که همه می‌گویند “غزه بهشت جاسوس‌ها هست” یعنی به راحتی می‌توان تحرکات را متوجه شد تاکید کرد: نیروهای عزالدین قسام در چنین شرایطی این عملیات را انجام دادند.

 

عناصر اصلی را از قبل شناسایی کرده و سه ماه قبل رزمایش تمرینی انجام داده بودند

معاف در تشریح عملیات طوفان الاقصی گفت: دیوارهای شش متری که چهار متر درون زمین هستند، از جنس دیوارهای فولاد‌ی جوش خورده و به هم متصل شده است، چهار نقطه را برای انفجار شناسایی می‌کنند. بعد از انفجار که طی چند دقیقه انجام ‌شد ۱۲۰۰ رزمنده با هم بدون هیچ سیستم ارتباطی روشن به صورت هماهنگ وارد ‌شدند.

وی افزود: این داستان شبیه به داستان حضرت موسی(ع) است، آن شبی که حضرت موسی(ع) با یاران تصمیم گرفتند از مصر خارج شوند و صبح فرعون و لشکر بیدار شدند و دیدند کسی نیست.

معاف در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که ۱۲۰۰ رزمنده از چهار نقطه وارد سرزمین‌های اشغالی شده و از هشت کیلومتر تا ۲۴ کیلومتر پیش‌ می‌روند تا به خط مقدم و خط اولِ ارتش اسرائیل و غلافِ غزه برسند،گفت: آنجا موانعی وجود دارد که بحث مفصلی دارد.

وی گفت: شناسایی این کار در این حد حرفه‌ای و دقیق بوده است که ابتدا همه برجک‌ها را از کار می‌اندازد، حزب‌الله  هم در جنوب لبنان و در شمال سرزمین‌های اشغالی همه برجک‌ها را از کار انداخته و دید اسرائیل را تا هشت کیلومتر کور کرده است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد که بعد از اینکه راه باز می‌شود به شهرک‌ها رسیده و وارد ۱۲ شهرک اسرائیلی می‌شوندو افزود: برخی عناصر اصلی را از قبل شناسایی کرده و سه ماه قبل نیز رزمایشی انجام داده بودند، به گونه‌ای که نحوه اسیر کردن افراد بلند مرتبه ارتش و بیرون آوردن آنها از اتاق خواب را تمرین کرده بودند.

وی تصریح کرد که مردم غزه وقتی می‌بینند راه باز شده است، آن‌ها نیز به سمت مرز می‌روند تا اسرائیلی‌ها را اسیر کنند و افزود: بخشی از آمار اختلافی در تعداد اسرا به خاطر همین موضوع است که برخی از این اسرا دست مردم هستند و هنوز آمار آنهادر دست نیست.

 

۸۰ درصد ارتش اسرائیل سکولار است

معاف با اشاره به یک نکته راهبردی در خصوص وضعیت ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ۸۰ درصد ارتش اسرائیل سکولار هستند،‌ یعنی بی‌اعتقاد است که می‌توانیم این موضوع را با ارتش شاهنشاهی در سال ۵۶ و ۵۷ مقایسه کنیم.

وی با بیان این که یک عنصر نظامی باید از بنِ دندان معتقد باشد، در لحظه‌ای که بحث جان وسط می‌آید باید تصمیم بگیرد، اگر اعتقاد نداشته باشد نمی‌تواند تصمیم بگیرد و لذا فوراً تسلیم می‌شودو افزود: الان در بین اسرای اسرئیلی بیش از ۵۰ افسر بلندپایه و مهم وجود دارد که سه نفر از آن‌ها بسیار با اهمیت هستند به طوری که در مذاکرات روزهای گذشته فقط روی آن‌ها تأکید داشته و با برای شهروندان اسرائیلی که جزء ارتش احتیاط هستند و اسیر شده‌اند، کاری نداشتند.

معاف تصریح کرد که اسرائیل ارتشی است که دولت دارد، دولتی نیست که ارتش داشته باشد و گفت: همه شهروندان اسرائیل نظامی هستند.

وی با بیان این نکته از رهبر انقلاب که چند سال قبل فرمودند ” آنجا مردمی وجود ندارد، چرا که همه نظامی هستند.” گفت: این قضیه در همین عملیات اخیر هم معلوم شد، حتی ۸۰ ساله‌ها را هم فرا خوانده‌اند.

معاف ادامه داد که شهروند اسرائیلی تا به دنیا می‌آید، کارت ارتشی برای او صادر می شود و افزود: این رژیم اساساً یک پادگان و یک سیستم نظامی پایه و امنیت پایه است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در منطقه “بئرالسعد” اگر رزمندگان مقاومت شش کیلومتر دیگر جلو می‌رفتند به یک پیروزی  بسیار راهبردی دست می‌آوردند.

وی افزود:  آن‌ها در این منطقه یک فرودگاه بسیار مهم دارند و به واسطه اینکه فکر می‌کردند غزه امن است، این فرودگاه را پُر از هواپیماهای جنگنده “اف ۱۴” و “اف ۱۶” کرده بودند، یعنی نیروی مقاومت می‌توانستند به حداقل ۶۰ فروند هواپیما دسترسی پیدا کنند.

معاف ادامه داد که اسرائیلی‌ها به وحشت افتادند و این هواپیماها را با استفاده از تریلی از منطقه خارج کردند تا دست رزمندگان مقاومت نیفتد. یعنی عملیات به حدی غافلگیرکننده بوده است که حتی خلبان‌های این هواپیماها هم نتوانسته‌ بودند به منطقه برسند.

وی ادامه داد که در مورد تونل‌ها باید یک توضیحی بدهم و آن این است که غزه دو شهر است، غزه اصلی زیر زمین است. یک شهر بالای زمین است که ما می‌بینیم و دو میلیون ۶۰۰ هزار نفر در آنجا زندگی می‌کنند و افزود: معمای بزرگ امنیتی برای اسرائیل این است که این همه اتفاق و عملیات کجا طراحی شده است، چگونه با این همه جاسوس و ابزار جاسوسی متوجه سه ماه رزمایش برای اجرای عملیات طوفان‌الاقصی و نیز حفر تونل‌ها نشده‌اند،‌ این تونل‌ها چگونه اینقدر توسعه پیدا کرده است.

معاف گفت: در گذرگاه رفح که ناظر اسرائیلی ایستاده است، برای رد شدن یک پاکت سیمان باید توضیح داده شود که کجا می‌خواهد مصرف شود.

معاف با تشریح وضعیت تونل ها گفت: در غزه سه لایه یا سه طبقه تونل وجود دارد، یک طبقه نفررو است یعنی افراد در آن رفت و آمد دارند، طبقه دیگر تجهیزات و سلاح  حمل می شود و در دیگری هم خودروهای سنگین و کامیون‌ها از مرز سینا به شهر می‌آیند و برای شش ماه همه چیز در این تونل‌ها ذخیره شده است.

وی اظهار داشت که زیر غزه ۵۰۰ کیلومتر تونل وجود دارد و افزود: تهران با این همه توسعه و با دستگاه‌های پیشرفته ۲۵۰ کیلومتر تونل دارد، لندن با قدیمی ترین سیستم مترویی جهان، ۴۰۰ کیلومتر تونل زیر زمین دارد.

معاف تصریح کرد که اگر این هاعنایت الهی و معجزه نیست، پس چه چیزی است؟ این گشایش الهی است که رخ داده است.

 

اسرائیل در حال تبخیر شدن است

وی در بخش دیگری از سخنانش در تشریح ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی گفت: سردار سلامی اصطلاحی به کار بردند و گفتند “اسرائیل در حال تبخیر شدن است” واقعاً الان داخل سرزمین‌های اشغالی بین جریانات مختلف اسرائیل دعوای شدیدی وجود دارد که چگونه متوجه این عملیات و حتی ساخت تونل‌ها نشده‌اند.

وی افزود: قبلاً گروه جهاد عملیات می‌کرد، حماس اعتراض می‌کرد،‌ حماس عملیات می‌کرد، فتح اعتراض می‌کرد، اما الان حماس، جهاد، فتح، حوثی‌ها، حزب‌الله، حشدالشعبی و … همه منسجم هستند که این عملیات درست بوده است، اما در اسرائیل اختلاف نظر جدی به وجود آمده است.

 

حماس پیش‌دستی کرد و سیلی محکمی زد

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این موضوع که یک شبهه وجود دارد که چرا حماس این کار را شروع کرد؟، گفت: نتانیاهو برای خواباندن اختلافات داخلی برنامه‌ریزی کرده بود که تا پایان اکتبر به غزه حمله کند. گزارش سرویس‌های منطقه این بود که اسرائیل می‌خواهد منطقه شرقی مسجدالاقصی را تخریب و ترورهای شبانه فرماندهان را شروع کند. حماس بر اساس اطلاعات میدانیِ دقیق پیش‌دستی کرد و سیلی محکمی زده است. در تاریخ همیشه اسرائیل اول بمباران می‌کرد و ما در این طرف ترکیبی از مظلومیت و دفاع و جبران بودیم اما این بار ضربه بی‌سابقه اطلاعاتی خورده است و الان می‌خواهد جبران کند.

معاف ادامه داد که در اسرائیل می‌گویند برای جبران این سیلی باید انتقام گرفته شود و گفت: به نظر شما چرا بیمارستان را می‌زنند؟ دو دلیل دارد یکی به این دلیل است که در فضای اسرائیل می‌گویند انتقام گرفته شود، دوم اینکه ادعا می‌کنند ورودی تونل‌ها از مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و کلیساها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به شبهات ایجاد شده که برخی می‌گویند جریان مقاومت کاری را شروع کرده و الان در آن گیر کرده است، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست کسی که می‌دانسته روز هفتم اکتبر فلان سرلشکر اسرائیلی را از اتاق خواب با لباس زیر بیرون خواهد کشید، حتما می‌داند اگر اسرائیل بخواهد زمینی حمله کند، چگونه او را مدیریت کند.

معاف در مورد چگونگی حملات زمینی به غزه گفت: کسانی که زمینی عملیات می‌کنند، اسرائیلی‌ها نیستند، بلکه آمریکایی‌ها هستند. مدل اسرائیلی‌ها بولدوزری و احمقانه و چشم بسته است اما مدل آمریکایی همین مدلی است که از دوشنبه شب شروع شده است و در حمله زمینی فرماندهی در اختیار آمریکا هست و آن‌ها به اسرائیل گفته‌اند هیچ کاری نکند.

وی ادامه داد که در عملیات زمینی حتی فرماندهی عملیات از حیث امنیتی هم از موساد گرفته شده است و افزود: برای حمله زمینی به غزه یک مشکل دارند، وقتی می‌گویند برآورد چه چیزی است و چه کسی می‌تواند به ارتش برآورد بدهد، هیچ کس نمی‌داند چه برآوردی بدهد، نمی‌داند آیا در صورت حمله در کمین گرفتار خواهند شد یا خیر، اینها برای طرف اسرائیلی معلوم نیست.

معاف با طرح این سؤال که برخی می‌گویند ایران چه نقشی دارد؟ گفت: اینکه آمریکا، فرانسه و انگلیس به صورت میدانی در اسرائیل حضور دارند فقط به خاطر ضعف اسرائیل است.

وی تصریح کرد که به دلیل این ضعف نمی‌تواند کار را اداره کند، اما اینکه ما می‌‌گوییم نیروی فلسطینی خودش کار را اداره می‌کند این قدرت فلسطین است.

معاف گفت: درست است که مقاومت فرهنگ خود را مرهون امام(ره) است، اما هم اکنون خود مقاومت به صورت میدانی عملیات می‌کند و آن را اداره می‌کند، این هم یکی دیگر از نشانه‌‌های تفاوت اسرائیل قبل از هفت اکتبر و پس از هفت اکتبر است.

وی با بیان برنامه آمریکایی ها گفت: آنها برنامه بسیار خطرناکی دارند و می‌خواهند آن را در شش هفته اجرا کند.

وی افزود:آنها می خواهند از شرق وارد شوند تا آن را مسطح کنند که نتوانستند این کار را انجام دهند، آن‌ها می‌گویند بمباران اول را انجام می دهند تا زمین هموار شود، بمباران دوم آن زمین را مسطح می‌کند و بمباران سوم هم عمق چهار متری ایجاد می‌کند و بعد به تونل می‌رسند.

معاف با بیان این که این برنامه بسته شده ومقاومت می‌شود، گفت: از این برنامه تنها با ۱۰ درصد از نیروهای حماس جلوگیری به عمل آمده است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه دیگر را کوچاندن از شمال به سمت جنوب عنوان کرد و گفت: نزدیک به یک میلیون نفر آواره شده‌اند، بعد برنامه‌ریزی کرده‌اند در یک عملیات ویژه محمد الضیف و سایر فرماندهان را اسیر کرده و یا به شهادت برسانند، اما به یک نفر از اینها دسترسی ندارند برای همین خانواده‌های آن‌ها را به شهادت می‌رسانند تا آن‌ها نیز از پا در بیایند.

معاف در بخش پایانی سخنانش با بیان این سؤال که بسیار مطرح می شود “چرا مقاومت فلان جا را نمی‌زند؟” گفت: جبهه مقاومت بسیار حکیمانه برخورد می‌کند، کار نباید احساسی پیش برود، کار با طراحی حرفه‌ای پیش می‌رود و اصلاً ماجرای احساسات نیست. وی افزود: البته همه ما بابت این اتفاق تلخ غرق در ماتم و عزا هستیم و هر کدام از این صحنه‌هایی که نشان داده می‌شود، یک دهم آنچه اتفاق می‌افتد نیست. ماجرای تلخ جای خود که همه ناراحت هستیم اما برنامه‌ریزی‌ها و واکنش‌ها نباید احساسی باشد.

بر اساس گزارش خبرنگار روجا نیوز، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست که به دو صورت مجازی و حضوری و با شرکت جامعه قرآنی برگزار شد، برای حاضرین ضمن بررسی مسائل فلسطین به تشریح و تبیین ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی پرداخت.