معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی با عنوان  " نسبت حکمرانی قرآنی و نظام مسائل امنیتی و اطلاعاتی کشور"  که در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد گفت: مزیت جمهوری اسلامی ایران امنیت آن است.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز، علیرضا معاف در این نشست که  با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی؛ وزیر سابق اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس و علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: برای اینکه جمهوری اسلامی را بزنند می‌گویند به غیر از امنیت چه دارید و امنیت ما را به سخره می‌گیرند درصورتی‌که تأمین امنیت مهمترین وظیفه حکومت است و در قرآن هم نسبت به آن تأکید است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره نحل گفت: در این آیه امنیت سیاسی و اقتصادی در کنار هم آمده است. مانند سوره ایلاف و مرحوم علامه طباطبایی درباره نسبت امنیت و سلامت مطلبی دارد. در حکمرانی قرآنی باید به نسبت امنیت و تمدن توجه کنیم. علت پیدایش حکومت از دیدگاه افلاطون نیز امنیت است و او معتقد است عدالت و آزادی از ارزش هایی است که بعد از امنیت مطرح می شود.

وی با بیان اینکه در قرآن مباحث و سرفصل‌های جدی در مورد امنیت و اطلاعات به‌ویژه امنیت اقتصادی وجود دارد، گفت: مرحوم علامه طباطبایی در جلد ۱۰ المیزان معتقد است که میان سلام و سلامت و ارتباط اینها با امنیت ارتباط نزدیکی وجود دارد.

معاف در ادامه تصریح کرد، یکی از مباحثی که در حکمرانی باید به آن توجه کرد، بررسی مقوله امنیت از دو منظر تهدیدبنیان و فرصت‌بنیان است، اظهار کرد: در حکمرانی قرآن نسبت امنیت با تمدن مورد توجه قرار دارد و از سوی دیگر امنیت، سکنی و آرامش مفاهیم ایجابی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیرالمؤمنین(ع) مالک اشتر را نسبت به مهم دانستن امنیت نظامی، امنیت دفاعی و امنیت اقتصادی خطاب قرار داده‌.

وی با بیان اینکه امروز ابعاد جنگ متفاوت شده و در نظام حکمرانی و امنیتی باید حد اطلاعات و امنیت معلوم شود، گفت: بحث مهم دیگر بحث نفوذ است و امروز رهبر معظم انقلاب نفوذ را به‌عنوان وادادگی تعریف می‌کنند.

معاف ادامه داد که با وادادگی و اشرافی‌گری به دشمن می‌توان کد داده می شود که همین مسئله نفوذ رارقم می‌زندو گفت: از سوی دیگر عنصر اطلاعاتی و کنشگر میدان امنیت باید پنهان‌کار باشد و در برابر نفوذ که حالت موریانه‌وار دارد و خیلی خطرناک است پنهانی برخورد کرد.

وی افزود که همچنین فتنه را داریم که باید ضمن رعایت مرزهای اخلاق با فتنه مقابله شود و افزود: جمهوری اسلامی در حوزه امنیت و اطلاعات موفق است و دلیلش هم به تفسیرها و تفکیک‌هایی که در حوزه امنیت انجام داده، ارتباط دارد.

معاف ادامه داد که در بحث امنیت و اطلاعات باید به مدلی که قرآن کریم تجویز کرده دست یافت و حتی می‌توان در این رابطه سند عملیاتی را طراحی و پیگیری کرد و گفت: به عنوان مثال در این سند عملیاتی باید تمامی خوانش‌ها مدنظر قرار گیرند مثلاً در این راستا می‌توان فتنه ۸۸ را خوانش سیاسی کرد، ولی خوانش اصلی آن امنیتی است و یا اغتشاشات ۱۴۰۱ را هم می‌توان خوانش اجتماعی کرد ولی پشت پرده آن خوانش امنیتی است که بهتر است به همه ابعاد پرداخته شود.