مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از همه تلاش گران عرصه تولید بازی‌های موبایلی، کنسولی و بازی ‌های گریم ‌برد حمایت خواهد کرد، فراخوان این همایت منتشر شد و علاقه مندان و سازندگان بازی ها هم مراجعه داشته .

حمیدرضا قانعی، امروز در مراسم افتتاحیه مسابقات بازی های رایانه ای که با عنوان «بازی های یک میلیون نفری» در سراسر کشور در حال برگزاری است، گفت: یکی از اتفاق ‌های نوپدید در عالم حضور جدی صنایع خلاق در حوزه کسب و کار است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه یک اتفاق جدیدی که در دنیا در حال رقم خوردن است و بالطبع آن در کشور ما هم شکل می گیرد، اینست که خیلی از کشورها نگاه شان را برای افزایش تولیدات خودشان به ‌سمت صنایع خلاقانه است، اضافه کرد: یکی از حوزه‌های صنایع خلاق مربوط به بازی‌های رایانه ایست.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش های صنایع خلاق، بازی های رایانه و انواع اقسام بازی ‌هایی که به آن نسل جدید علاقمند هستند، افزود: این نگاه خیلی جدی در کشور ما در حال پیگیری است و خیلی از مولفه ‌های فرهنگی را می توان از طریق بازی های رایانه ای به نسل جدید منتقل کرد و فارغ از اینکه بخواهیم پیام به صورت مستقیم ارائه کنیم می توان پیام از طریق بازی و صنایع خلاق به نسل جدید ارائه کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با یادآوری این مطلب که حوزه صنایع خلاق، یکی از جدی ‌ترین حوزه هایی است که کشور ما هم به صورت جدی ‌تر آن را دنبال می‌ کند، و در شورای فرهنگ عمومی کشور، طی ۲ سال گذشته یک کارگروه تخصصی صنایع خلاق شکل گرفته است؛ افزود: در مراکز رشدی که در فارس نظیر کارخانه نوآوری و کارخانه‌ های دیگر مرتبط وجود دارد، حوزه صنایع خلاق و نوآوری رشد خوبی از خود نشان می دهد و در حوزه تولید موسیقی، فیلم، ‌بازی و صنایع مرتبط با هنر گرافیک بسیار پررنگ تر و جدی ‌تر دنبال می شود.

به گفته قانعی، برای اینکه بتوانیم در حوزه سیاست‌ گذاری و تنظیم گری خودمان را انجام بدهیم، نیازمند طراحی رویدادهای از این قبیل هستیم که بدانیم جامعه مخاطب چه ذائقه ‌ای دارد و بتوانیم در آن حوزه فعالیت جدی‌ تری داشته باشیم، این مسابقات بیشتر تمرکز روی بازی ‌های موبایلی و بازی های موبایلی ایرانی دارد و تعداد شرکت کنندگان در این بخش بسیار بیشتر از بخش حضوری است که در بخش فیفا ثبت نام کرده اند.

وی افزود: امیدواریم که با شناسایی جامعه مخاطب و برنامه ریزی بلند‌مدت برای نقش‌ آفرینی جدی هنرمندان مان در عرصه صنایع خلاق بتوانیم هم به حوزه اقتصاد هنر کمک کنیم هم بتوانیم مفاهیم مد‌نظر حکمرانی که در عرصه‌ های فرهنگی و هنری به نسل جدید منتقل کنیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه طبیعتا فرهنگ و هنر پیشران در همه حوزه است، اظهار کرد: وقتی که درآمد ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای دنیا را مرور می ‌کنید، در می یابید که کمتر به ‌سمت فروش مواد خام پیش می روند و سعی می‌ کنند ارزش افزوده برای خود ایجاد کنند.

وی با فروش ارزش افزوده ها در عرصه اقتصادی بتوانند، حوزه کسب‌ و ‌کارهای خودشان را پر رنگ‌تر کنند، افزود: امروزه حوزه فرهنگ هنر به‌صورت جدی وابسته به اقتصاد است و ما اگر به این موضوع بی‌ توجه باشیم، به تدریج نحیف و ضعیف می شیم و فرصت ها را از دست خواهیم داد.
قانعی با اشاره به اینکه از سال های قبل موضوع ایده ‌پردازی ساخت بازی‌ های ایرانی شکل گرفته است و در همین استان فارس هم بیش از ‌دوازده شرکت فعال در حوزه تولید بازی ‌های گیم‌ برد و همچنین چهار پنج شرکت تخصصی برای تولید بازی‌ های رایانه ‌ای داریم، اضافه کرد: در بخش موبایلی این مسابقات از بازی ‌های ایرانی استفاده شده است که به طور مثال بازی ایرانی داریم به نام «آمیرزا» که در خانواده ها جا افتاده و بیش از ۱۰ میلیون نفر آن را نصب دارند.

وی با اشاره به اینکه رقابت موبایلی هم رقابت بسیار جذابی است، اضافه کرد: بازی مذکور هم درآمدزایی می کند و هم در عرصه فرهنگ سازی فعال است که اگر ما به آن نپردازیم گروه های دیگر با اهداف فرهنگی و هنری متفاوت این خلاء را پر می کنند، به نظرم پیشرفت خوبی داشتیم اما سهم ما در حوزه بازی های موبایلی و کنسولی سهم کمی است ولی ولی هدف‌گذاری که شده، به یاری خداوند، امیدواریم طی ۱۰ سال آینده سهم قابل‌توجهی از بازار به بازار تولید‌کنند‌های داخلی اختصاص پیدا کند

وی گفت: این عرصه، یک عرصه جذابی است و نیازمند نوآوری و خلاقیت هست که باید بتوانیم از طریق این بازی‌ ها انتقال ‌فرهنگ شکل گیرد.قانعی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از همه تلاش گران عرصه تولید بازی‌های موبایلی، کنسولی و بازی ‌های گریم ‌برد حمایت خواهد کرد، فراخوان این موضوع هم زده شده و یک تعدادی از سازندگان بازی ها هم مراجعه داشته اند.

وی افزود: سعی شده از طریق بنیاد ملی بازی های رایانه ‌ای به آنان مشاوره‌های تخصصی بدهیم و با حمایت ‌های بلاعوض و حمایت‌هایی از جنس تسهیلات کمک بدهیم، تا بتوانند رشد بیشتری پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با یادآوری این مطلب که با توجه به جنس بازی و تحلیل و بررسی کارگاه های تخصصی ما، بخشی از بودجه استانی به آنان تعلق می گیرد، افزود: اخیرا در شورای فضای مجازی استان، مصوباتی برای حمایت از بازی‌ ها در استان فارس داشتیم که از

منابع ملی پیگیری جذب اعتبار برای بازی های فاخر خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره «فیروزه» که جشنواره‌ های مرتبط با کالاهای فرهنگی کشور است، در بخش اسباب‌بازی‌ها مقام اول و مقام سوم توسط استان فارس کسب شد، افزود: مقام اول ما خانم حمیده ساعییان با یک بازی برگرفته از فرش قشقایی به دست آورد و مقام سوم توسط آقای حمید افسری با بازی «مرچنداز» که یک بازی موبایلی و قرآنی است، کسب شد. و این نشان می دهد که ما در استان فارس توی این حوزه پیشرو بودیم.

  • نویسنده : اعظم صفری