معاون فرآن و عتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خداوند درقرآن کریم بیان کرده است که دین و سیاست از یکدیگر جدا نبوده بلکه عاملی تاثیرگذار بر یکدیگر هستند.

به گزارش خبرنگار روجا نیوز، سومین جلسه از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآن با موضوع «حکمرانی قرآنی با نظام مسائل کشور و حکمرانی قرآنی در تقابل با حکمرانی سکولار» با حضور غلامرضا حدادعادل مشاور عالی رهبر انقلاب و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس و علیرضا معاف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شنبه چهارم شهریور ماه در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالن غدیر برگزار شد.

علیرضا معاف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این جلسه ضمن تاکید بر مقوله حکمرانی قرآنی در تقابل با حکمرانی سکولار بیان کرد: هدف از مطرح کردن این مبحث توجه به شأن تفکر و بیان نظریه‌ها و مباحث عینی و همچنین شکل‌گیری گفت‌وگو حول محور حکمرانی قرآن کریم و تقابل آن با سکولار است.

وی در مورد جامعه اسلامی ایران با بیان این که استقلال به اصلی‌ترین نقطه دشمنی با جمهوری اسلامی تبدیل شده و ارتباط تنگاتنگ دین و سیاست و دستاوردهای آن بر نظریه سکولارها خط بطلان کشیده است، اظهار داشت: به گفته علامه طباطبایی اگر نفاق در حکومتی وجود داشت، بدانید که آن حاکم حکومت دینی تلاش دارد تا احکام دینی را در آن جامعه به اجرا بگذارد.

معاف ادامه داد: همین پیاده‌روی اربعین نتیجه پنج دهه عملکرد حکومت دینی محسوب شده و گرایش بیش از پیش مردم نسبت به دین را نشان می‌دهد. نکته‌ای که سکولارها به عنوان رقیب آن را مطرح کرده و به آن می‌پردازند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرفصل‌های حکمرانی قرآن در تقابل با حکمرانی سکولار اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین نکته توجه به آیات قرآن کریم است که در ارتباط با مبحث دین و سیاست مطرح شده است. نکته قابل توجه اینکه قرآن کریم در مقابل سکولارها ساکت نمانده و نکاتی قابل توجه را مطرح می‌کند.

وی افزود: از آنجا که سکولارها زندگی در دنیا را بازیچه می‌دانند، خداوند متعال در آیات قرآن ضمن رد این ادعای آنان در آیه ۵۶ سوره یوسف در مورد تمکن که در اینجا به معنای توان سیاسی است سخن به میان آورده و از حضرت یوسف و عزت دادن به وی در جامعه خبر داده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جدایی دین از سیاست نگرشی غیرمنطقی است. در آیه ۳۶ سوره نحل به نوعی الگوبرداری اشاره شده که اهمیت دین و سیاست در کنار دیگری را متذکر شده است.

معاف به آیه ۲۷ سوره انفال اشاره و بیان کرد: خداوند متعال در آیه ۲۷ سوره انفال امانت در امور سیاسی و حکومتی را نکته‌ای مهم دانسته و همگان را به توجه به آن دعوت کرده است، حتی در سوره یوسف نیز صراحتاً می‌بینیم که حضرت یوسف از حاکم وقت درخواست می‌کند که او را به عنوان وزیر کشور قرار دهد تا مسیر درست کشورداری به اجرا گذاشته شود.

وی اهمیت توجه به قرآن کریم به عنوان دستورالعملی برای سبک زندگی جامعه و تعالی جامعه بشری را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: بسیار مهم است که در سبک زندگی خود به توصیه‌های قرآن کریم توجه و بر اساس آن حرکت کنیم. خداوند با زبان داستان و مثال‌های متعدد مسیر درست را به ما نشان داده و در همین آیات جایگاه همراهی دین و حکومت را به خوبی مشخص کرده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر امروز چالش‌ها و مشکلاتی پیش روی بخش‌های اداری و یا اجرایی کشور وجود دارد، به این دلیل است که قوانین اسلامی به درستی اجرا نمی‌شوند.

معاف در مورد تقسیم‌بندی سکولاریسم و تاکیدات امام خمینی (ره) افزود: در تقسیم‌بندی مبحث سکولاریسم دو مقوله در نظر گرفته می‌شود. سکولاریسم پیش و پس از امام خمینی (ره) رویکرد مشخصی دارد. در همان سال ۵۷ که انقلاب اسلامی محقق شد و حکومت با عنوان انقلاب اسلامی نام‌گذاری شد، سکولارها به دنبال تخریب آن بودند، اما سرفصل‌هایی که در کارنامه جمهوری اسلامی قرار دارد، همگی نشان می‌دهد که حکومت اسلامی به معنای اتحاد و همراهی دین و سیاست بوده که دستاوردهای ارزشمندی را به دنبال دارد.

خبرنگار: رجا معالی