مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از قرار گرفتن 9 پرونده میراث طبیعی این استان در فهرست ملی خبر داد.

به گزارش روجا نیوز، محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه شماره ثبت ۹ پرونده میراث طبیعی در چهار شهرستان استان در فهرست ملی ابلاغ شد، گفت: پرونده مجموعه درختان سرو کهن‌سال تنگ بیدک و پرونده درخت سرو کهنسال کوه درختی در شهرستان فسا با شماره‌های ۱۲۶۴ و ۱۲۶۳ در فهرست ملی به ثبت رسیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: قدمت درخت سرو کهن‌سال کوه درختی ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال تخمین زده‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با بیان اینکه پرونده درختان کهن‌سال سرو مسجد جامع ایچ در شهرستان استهبان هم طی تشریفات قانونی به شماره ۱۲۶۲ در فهرست ملی جای گرفت افزود: پرونده درخت زبان‌گنجشک ۱ قدمگاه علی ابن موسی‌الرضا (ع) با قدمت حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال و به شماره ۱۲۹۳ همچنین درخت چنار قدمگاه علی بن موسی‌الرضا (ع) با قدمت ۴۰۰ تا ۴۵۰ سال و به شماره ۱۲۵۸ و درخت کهن‌سال گروی امامزاده عبدالرحمن (ع) به شماره ۱۲۵۷ در شهرستان اقلید در فهرست ملی به ثبت رسیدند.

وی ادامه داد: پرونده میراث طبیعی درخت چنار کهنسال کشوری با قدمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال به شماره ۱۲۶۱ و درخت سرو کهنسال پلگان با قدمت ۴۵۰ تا ۵۰۰ سال و به شماره ۱۲۶۰ در شهرستان نی‌ریز در فهرست ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس همچنین به ثبت ملی درخت سرو کهنسال خواجه جمالی در شهرستان نی‌ریز بخش آباده طشک نیز اشاره کرد و گفت: پرونده این درخت هم به شماره ۱۲۹۲ در فهرست ملی جای گرفت.

ثابت اقلیدی تاکید کرد: این آثار ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفتند و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این آثار به عهده این وزارت خانه است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغیر اصالت اثر شود ممنوع است.

  • نویسنده : اعظم صفری
  • منبع خبر : دریافتی