رئیس بخش جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز با اشاره به موفقیت آمیزبودن عمل جداسازی دوقلوهای اهوازی، گفت: این سومین عمل جراحی جداسازی دوقلوهاست که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بیمارستان نمازی انجام می شود.

به گزارش روجا نیوز، علی بهادر، با اشاره به موفقیت آمیزبودن عمل جداسازی دوقلوهای اهوازی گفت: چهار نفر جراح اطفال هستیم و از ابتدا با هم کار کردیم و جداسازی و سپس بازسازی ها انجام شد و در تیم بیهوشی هم ۲ نفر همکاری داشتند البته باید گفت نگهداری بعد از عمل کمتر از خود عمل نیست.

جداسازی دوقلوهای اهوازی در شیراز
سرپرست تیم جداسازی دوقلوها اضافه کرد: این سومین دو قلویی هست که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بیمارستان نمازی جداسازی می شوند و این عمل مشکل ترین عمل جداسازی محسوب می شد.
وی گفت: از هر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تولد زنده، یک دوقلو بهم چسبیده به دنیا می آید.
بهادر با اشاره به اینکه دوقلوها در بیمارستان نمازی جدا می شوند و ۲ عمل قبلی از مرودشت و لامرد بودند، گفت: عمل سوم دوقلوهای دختر از جناق سینه دیافراگم و کبد بهم چسبیده بودند علاوه بر این لوزالمعده، اثنی عشر و روده کوچک بهم چسبیده بودند، در سه و نیم ماهگی آنان کبد جدا شد و یک مجرای مشترک صفراوی داشتند و در آن مرحله جداسازی با موفقیت ممکن بود، انجام نشود و مرحله دوم در ۱۰ ماهگی جداسازی شدند و برای اینکه بتوانیم جداسازی کنیم لوزالمعده را به ۲ قسمت کردیم و به هر ۲ دادیم و یک متر و نیم روده کوچک مشترک بودند و قسمتی از آن به دیگری دادیم و الان دوقلوها به صورت کامل از هم جدا شدند.
رئیس بخش جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز اظهار کرد: عمل حدود ۱۰ ساعت طول کشید و بعد از آن توانستند از هم جدا شوند و یکی از بچه ها امروز از دستگاه تنفسی جدا شود و دیگری فردا از دستگاه جدا می شود و دیواره شکم آنان باید بازسازی شود.
وی گفت: دوقلوها از چند طریق ممکن است بهم بچسبند سینه، سینه و شکم، پشت و برخی از طریق سر بهم چسبیده باشند.
بهادر گفت: موفقیت عمل بستگی به اینست چقدر اعضای مشترک باشند و هرچه اشتراک بیشتری داشته باشد عمل سخت تر است.
وی گفت: علت بهم چسبیدگی به خاطر اینست که دوقلوهای یک تخمکی هستند که تخم ۲ تا می شود و دو بچه درست می شود و گاهی اوقات از هم جدا می شود و اگر زودتر از ۱۲ روز در رحم بعد از حاملگی از هم جدا شوند دوقلوی جدا می شوند و اگر بازهم بهم بچسند.

جداسازی دوقلوهای اهوازی در شیراز
بهادر گفت: اکثر دوقلوهای بهم چسبیده از بین می روند و تعدادی زنده می مانند و این دوقلوهای اهوازی رقیه و ام البنین الحایی هستند.
دکتر مهدی فروغی هم گفت: نقص دیواره شکم قابل توجه است و در چند مرحله این نقص حل می شود.
عضو تیم جداسازی دوقلوها هم گفت: از نظر اخلاق پزشکی نمی توانیم یک قل را فدای قل دیگر کنیم و برای همین عمل در ۲ مرحله انجام شد.
وی گفت: در یکسری دوقلوها جداسازی منافی حیات است و امکان جداسازی وجود ندارد.
فروغی اظهار کرد: ارزیابی دوقلوهای بهم چسبیده یکسری محدودیت دارد و قبل عمل جراحی یکسری فعالیت انجام می شود برخی از مجاری شناسایی آن حین عمل جراحی انجام می شود و هزینه مرحله اول رایگان بوده است.
وی گفت: مرحله جداسازی کاملا موفقیت آمیز بوده است و بهترین سن ۳ و ماه و نیم و چهارماهگی است اما در هر بیماری می تواند تغییر داشته باشد.

  • نویسنده : اعظم صفری