شهردار شیراز با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی صنایع‌دستی گفت: برای نخستین بار نمایشگاهی از محصولات و تولیدات صنایع‌دستی ۱۶ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی در شیراز برپا می‌شود.

به گزارش روجا نیوز، محمدحسن اسدی با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی صنایع‌دستی اظهار کرد: برای نخستین بار نمایشگاهی از محصولات و تولیدات صنایع‌دستی ۱۶ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی در شیراز برپا می‌شود.

وی افزود: فردا ۲۰ خردادماه روز جهانی صنایع‌دستی نام‌گذاری شده است و شهرداری شیراز در قالب برنامه‌های مشارکتی با اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به برگزاری برنامه‌های تخصصی در ابعاد ملی و بین‌المللی باهدف معرفي صنایع‌دستی و اولویت شیراز شهر جهانی صنایع‌دستی اقدام کرده است.

شهردار شیراز با اشاره به حضور شهرداران و دبیران روستاهای جهانی صنایع‌دستی طی سه روز آتی در شیراز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها در نمایشگاهی که در پیش خان باغ عفیف‌آباد برپا می‌شود در قالب ۲۰ غرفه تخصصی صنایع‌دستی ۱۶ شهر و روستای جهانی ایران معرفی خواهد شد.

اسدی ادامه داد: این نمایشگاه از فردا گشایش می‌یابد و تا روز سه‌شنبه برپاست و علاقه‌مندانمی توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۳ از این نمایشگاه تخصصی دیدن کنند.

وی اضافه کرد: معرفی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی، برپایی ورک شاپ‌ها و فروش محصولات و تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی در این غرفه‌ها صورت می‌گیرد.

دبیر شهر جهانی صنایع‌دستی بابیان اینکه دو نشست تخصصی شهرداران و دبیران روستاهای جهانی صنایع‌دستی و مدیران کل و معاونین صنایع‌دستی ادارات میراث فرهنگی این شهرها نیز روز یکشنبه برگزار می‌شود، گفت: در این نشست‌های تخصصی گزارش عملکرد شهرداران در خصوص توسعه و ترویج و صادرات صنایع‌دستی همچنین پیشنهاد دبیرخانه متمرکز برای فعالیت‌ها و همکاری شهرهای جهانی ارائه خواهد شد.

شهردار شیراز به برخی از مزیت‌های این دبیرخانه متمرکز اشاره کرد و گفت: برای نمونه با فعال شدن این دبیرخانه متمرکز حضور شهرهای جهانی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی آسان‌تر و تخصصی‌تر صورت می‌گیرد.

اسدی در ادامه سخنانش به رویداد آموزشی مشارکت بوریابافی در پیش خان عفیف‌آباد در این هفته اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی از رشته‌های صنایع‌دستی در آستانه منسوخ شدن هستند که سعی داریم با اجرای برنامه‌های رویداد محور و آموزشی این هنرها را احیا کنیم.

وی همچنین در بازدید از سردیس هنرمندان پیشکسوت و دو تن از هنرمندان صنایع‌دستی شیراز در باغ جهان‌نما خبر داد و گفت: مراسم پلاک‌کوبی برای ۱۰ نفر از پیشکسوتان هنرمند صنایع‌دستی شیراز هم در باغ عفیف‌آباد برگزار و پلاک‌ها در این باغ نصب می‌شود.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز در ادامه از رونمایی کتاب کاشی هفت‌رنگ شیراز به قلم استاد تعبدی یکی از اساتید برجسته صنایع‌دستی در رشته کاشی هفت‌رنگ خبر داد.

اسدی همچنین یادآور شد: به بهانه فرارسیدن روز جهانی صنایع‌دستی معرفی ۱۵ هنرمند و پیشکسوت صنایع‌دستی شیراز در قالب بیلبوردهای تبلیغات شهری انجام‌شده است.

گفتنی است؛ شهرهای جهانی صنایع‌دستی ایران شامل شهر شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی، لالجین شهر جهانی سفال، تبریز شهر جهانی فرش، مشهد شهر جهانی سنگ‌های قیمتی، سیرجان شهر جهانی گلیم، مریوان شهر جهانی کلاش، آباده شهر جهانی منبت‌کاری، کاشان شهر جهانی نساجی، دزفول شهر جهانی گپوبافی، زنجان شهر جهانی ملیله و میبد شهر جهانی زیلو است.

  • نویسنده : اعظم صفری
  • منبع خبر : دریافتی