هم‌زمان با حضور گسترده مردم قدرشناس ایران اسلامی در مراسم تشییع پیکر پاک شهیدان والامقام سانحه جانسوز بالگرد در ورزقان آذربایجان شرقی و شهادت خادم الرضا و شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان، مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در مسجد کبود ایروان به همت محمد اسدی موحد رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ارمنستان و سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش روجا نیوز از روابط عمومی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان ، این مراسم در حالی برگزار شد که مقامات و مردم کشورهای مختلف جهان نیز در سوگ از دست دادن این شهیدان والا مقام در جای‌جای جهان مراسم مختلف برگزار کرده و مقامات کشورهای مختلف هم برای عرض تسلیت و ادای احترام به شهدای خدمت به ایران سفر کردند.

در همین راستا  روز گذشته رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با حمایت و هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران مراسم بزرگداشت شهدای خدمت را در مسجد جامع کبود ایروان برگزار کرد.

این مراسم با حضور جمع کثیری از مقامات دولتی، دیپلمات‌ها، چهره‌های فرهنگی، مذهبی، دانشگاهیان، دانشجویان، تجار، اصحاب رسانه، ایرانیان مقیم ارمنستان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این مراسم، پس از امضای دفتر یادبود مراسم، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش پیام رهبر معظم انقلاب درباره شهیدان این حادثه به ویژه خادم الرضا شهید سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان گوش سپردند. همچنین، در این مراسم پیام تسلیت مقام معظم رهبری و کلیپ‌هایی از رشادت‌ها و خدمات شهید رئیسی و یارانشان به نمایش درآمد. در ادامه محمد اسدی موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی ضمن تقدیر از مردم قدرشناس ارمنستان در پی حضور آنان در این مراسم از اعلام همدردی آنان با ملت بزرگ ایران قدردانی کرد  و گفت: این ابراز همدردی شما نشانه آن است که ارمنستان همسایه نجیب و دوست ملت بزرگ ایران است و این امر برای ما بسیار ارزنده است.

وی  از همراهی  و حمایت‌های سفیر جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این مراسم و سایر برنامه‌های فرهنگی تقدیر کرد.

قرائت بیانیه مراسم دیگر بخش این آیین بزرگداشت و ادای احترام به شهدای خدمت بود که توسط محمد اسدی موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی کشورمان در ارمنستان قرائت شد.

 

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ المُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا شهادت در میدان خدمت و مأموریت خادم‌الرضا آیت الله سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس فقید جمهوری اسلامی ایران و یاران باوفایش دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر خلوق ، کاردان و  انقلابی امور خارجه، آیت الله سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و نماینده معزز و مردمی ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، مالک رحمتی استاندار جوان، انقلابی و خدوم آذربایجان شرقی و جمعی از همراهان، قلب ملّت عزیز ایران و وفاداران انقلاب اسلامی در جهان را در بهت و اندوه فرو برد و موجبات تأمل و تأثر فراوان گردید. ولایتمداری، کار جهادی و خالصانه، شوق خدمت، تواضع و فروتنی و داشتن نگاه انقلابی از ویژگی‌های بارز آن سید عزیز و عالم وارسته بود و در نهایت شهادت در راه خدمت در شب ولادت حضرت رضا (ع)، پاداش نیّات صادقانه و تلاش‌های شبانه‌روزی او برای خدمت‌گزاری شد.

ما ایرانیان و ایران دوستان ضمن  تسلیت شهادت این عزیزان به محضر مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و خانواده‌های گرامی و داغدار آنها، و تسلیت به سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ایروان  جناب آقای سبحانی که علاوه بر اینکه داغ دار رئیس جمهور محبوب است داغدار رفیق و دوست فاضل و توانا و متخلق به اخلاق انسانی و اسلامی دکتر امیر عبداللهیان است،  از درگاه خداوند منان رحمت واسعه برای شهدای خدمت و صبر و شکیبایی برای بازماندگان مسالت داریم و از خداوند متعال اقتدار و سربلندی ایران عزیز را خواستاریم. آن شهید بزرگوار در طول بندگی خدا هیچ هدفی غیر از خدمت به مردم و عزت بخشیدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی تا آخرین لحظه حیات پربار خویش دنبال نکرد و تبعیت محض خود از خط ولایت را بارها به نمایش گذاشت. مشی آن خادم مردم و یار رهبر، تلاش در مسیر رضای خدا و کار برای مردم بود و تمام وقت خود را بدون تعطیلی و توقف، صرف خدمت‌رسانی و گره‌گشایی از مشکلات مردم و کشور کرد و توصیه همیشگی ایشان به اعضای کابینه دولت انقلابی؛ خدمت، خدمت و خدمت به مردم بود. در وصف ایشان همین بس که رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند : رئیسی عزیز خستگی ناپذیر بود . ما یکی از بهترین ها را از دست دادیم . در ادامه تنی چند از شخصیت‌های برجسته حاضر در مراسم به نمایندگی از سوی گروه‌های مختلف مردم این کشور  به  ابراز احساسات و مراتب احترام خود به شهدای خدمت و اعلام همدردی با ملت بزرگ ایران در این ضایعه دردناک پرداختند. دکتر وسکانیان استاد کرسی ایران شناسی به نمایندگی از دانشگاهیان دانشگاه دولتی ایروان، با اشاره به حضور نخست‌وزیر ارمنستان در مراسم ادای احترام به این شهدای گرانقدر در ایران، گفت:  این حضور نشانگر اهمیت ملت بزرگ ایران از دیدگاه مقامات و مردم ارمنستان است و مردم ارمنستان در این ضایعه با ملت ایران همدرد هستند. در ادامه نمایندگانی از مدارس فارسی آموز ارمنستان به بیان تاثر و تعلم خود از این حادثه جانگداز پرداختند و با ملت بزرگ ایران ابراز همدردی کردند. آقای ژورژ آساتوریان به نمایندگی از نویسندگان ارمنی و نماینده دانشگاه اسلوونی و نماینده دانشگاه اوراسیا از جمله افرادی بودند که طی سخنانی ضمن ابراز همدردی با ملت مسلمان ایران حمایت همیشگی خود را از دولت و ملت بزرگ ایران اعلام کردند.

مراسم با سخنرانی حجت الاسلام موید امام جماعت مسجد جامع کبود ایروان ادامه یافت. حجت‌الاسلام موید طی سخنانی به بیان خصوصیات و و یژگی‌های اخلاقی و ارزشی شهدای خدمت به ویژه خادم الرضا و شهید جمهور آیت الله دکتر رئیسی پرداخت. سفیر کشورمان در ارمنستان نیز ضمن تقدیر از حضور ارزشمند نمایندگان قشرهای مختلف مردم ارمنستان در این مراسم آن را نشانه نزدیکی و همدلی گسترده دو ملت دوست و همسایه ایران و ارمنستان دانست.

مهدی سبحانی همچنین به حضور قشرهای مختلف مردم و فرهیختگان و استادان دانشگاه در سفارت جمهوری اسلامی ایران و ابراز همدردی و امضای دفتر یادبود اشاره و ضمن تقدیر از این اقدام، بیان کرد:  روابط دو کشور  در سطح عالی قرار دارد.

وی ضمن اشاره به سفر آقای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به کشورمان و دیدار با رهبر معظم انقلاب،  افزود:  بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مرزهای بین المللی دو کشور  نشانه اهمیت ارمنستان برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی در ادامه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان شهید دکتر امیرعبداللهیان به ارمنستان و حضور ایشان در مسجد جامع کبود، بیان کرد: خاطرات این سفر و گفتگوهای ایشان با گروه‌های مختلف ارمنی و ایرانیان مقیم ارمنستان فراموش نشدنی است.

دکتر سبحانی به بیان خاطراتی از تواضع و حسن خلق و مردم‌داری شهید امیر عبداللهیان وزیر فقید امور خارجه  کشورمان پرداخت و  با تقدیر مجدد از حضور مردم قدرشناس ارمنستان و ایرانیان مقیم در این مراسم، بهروزی دو ملت را از خداوند مسئلت کرد. مداحی، مرثیه‌خوانی و ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده این مراسم بود.

سفیر ایران ادامه داد: آن شهید بزرگوار در طول بندگی خدا هیچ هدفی غیر از خدمت به مردم و عزت بخشیدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی تا آخرین لحظه حیات پربار خویش دنبال نکرد و تبعیت محض خود از خط ولایت را بارها به نمایش گذاشت. مشی آن خادم مردم و یار رهبر، تلاش در مسیر رضای خدا و کار برای مردم بود و تمام وقت خود را بدون تعطیلی و توقف، صرف خدمت‌رسانی و گره‌گشایی از مشکلات مردم و کشور کرد و توصیه همیشگی ایشان به اعضای کابینه دولت انقلابی؛ خدمت، خدمت و خدمت به مردم بود.

وی افزود: در وصف ایشان همین بس که رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند : رئیسی عزیز خستگی ناپذیر بود . ما یکی از بهترین ها را از دست دادیم .

در ادامه تنی چند از شخصیت‌های برجسته حاضر در مراسم به نمایندگی از سوی گروه‌های مختلف مردم این کشور  به  ابراز احساسات و مراتب احترام خود به شهدای خدمت و اعلام همدردی با ملت بزرگ ایران در این ضایعه دردناک پرداختند. دکتر وسکانیان استاد کرسی ایران شناسی به نمایندگی از دانشگاهیان دانشگاه دولتی ایروان، با اشاره به حضور نخست‌وزیر ارمنستان در مراسم ادای احترام به این شهدای گرانقدر در ایران، گفت:  این حضور نشانگر اهمیت ملت بزرگ ایران از دیدگاه مقامات و مردم ارمنستان است و مردم ارمنستان در این ضایعه با ملت ایران همدرد هستند. در ادامه نمایندگانی از مدارس فارسی آموز ارمنستان به بیان تاثر و تعلم خود از این حادثه جانگداز پرداختند و با ملت بزرگ ایران ابراز همدردی کردند. آقای ژورژ آساتوریان به نمایندگی از نویسندگان ارمنی و نماینده دانشگاه اسلوونی و نماینده دانشگاه اوراسیا از جمله افرادی بودند که طی سخنانی ضمن ابراز همدردی با ملت مسلمان ایران حمایت همیشگی خود را از دولت و ملت بزرگ ایران اعلام کردند.

این مراسم با دعا برای پیروزی ملت ایران و شادی روح شهیدان و پذیرایی از حاضران پایان یافت. هم‌زمان با حضور گسترده مردم قدرشناس ایران اسلامی در مراسم تشییع پیکر پاک شهیدان والامقام سانحه جانسوز بالگرد در ورزقان آذربایجان شرقی و شهادت خادم الرضا و شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان، مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در مسجد کبود ایروان به همت رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان و سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.