وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد احداث کتابخانه مرکزی شیراز گفت: 250 میلیارد تومان از وزارت نفت و 150 میلیارد تومان هم از استانداری از محل مولدسازی تامین می شود و یک مجموعه فاخر در شان مردم شیراز راه اندازی خواهد شد.

به گزارش روجا نیوز، محمدمهدی اسماعیلی، امشب در مراسم بازگشایی کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز که همزمان با سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) در این شهر برگزار شد، ضمن گرامیداشت ششم ذیقعده سالروز بزرگداشت امین ولایت، گفت: افتتاح این کتابخانه در این روز نیکو را باید به فال نیک گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نام اردیبهشت با نام شیراز و با یاد سعدی و گلستان گره خورده است و همه نعمات نظیر رحمت الهی، امروز در کنار هم جمع شده اند.
وی با اشاره به اینکه اهتمامی که برای افتتاح بازگشایی این کتابخانه طی چند سال گذشته تاکنون صورت گرفته است مثال زدنی است، اضافه کرد: پیش از این از مراحل بهسازی این کتابخانه بازدید کردم و کار در مراحل اولیه بود و به همت دوستان کتابخانه های عمومی کشور و فارس را نشان می دهد، که با پیگیری استاندار فارس این کتابخانه افتتاح شد و سرعت بازسازی کتابخانه قابل توجه است.
اسماعیلی اضافه کرد: این مجموعه در نقطه مهم تاریخی شیراز بازسازی شده است و به همه داشته های فرهنگی، ادبی، دینی شیراز افتخار می کنیم.
وی با اشاره به اینکه این کتابخانه به نام شهید دستغیب نام گذاری شده است، اضافه کرد: شهید دستغیب حق بزرگی گردن مردم ایران داشته است و شهید دستغیب نویسنده قهار خوش قلم بوده است و فضلیت شهادت آیت الله دستغیب که بی همتاست و فضلیت نویسندگی این شهید هم قابل توجه و تامل است.
اسماعیلی در مورد احداث کتابخانه مرکزی شیراز هم گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان از وزارت نفت و ۱۵۰ میلیارد تومان هم از استانداری از محل مولدسازی تامین می شود و یک مجموعه فاخر در شان مردم شیراز راه اندازی خواهد شد.
وی گفت: تالار مرکزی در حال کار است و همیشه پیگیر کار این تالار هستم و امیدوارم به زودی بتوانیم آن را به زودی به مردم عزیز تحویل دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با پیشتیبانی نماینده ولی فقیه در فارس و همت و همدلی مدیران استان شاهد اتفاقات خوب فرهنگی در شیراز هستیم و امیدوارم به نقطه ای برسد که همه ما به داشته های شیرازی و داشته های جدید شیراز افتخار کنیم.
مهدی رمضانی، هم در این مراسم گفت: دوستان شاهد تغییر فضای کتابخانه های عمومی در همه نقاط کشور هستند و توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداران شاهد اتفاقات خوب هستیم.
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اضافه کرد: دولت در ۲ بخش سخت افزار و در نرم افزار به کتابخانه های عمومی توجه ویژه ای دارد و در بحث نرم افزار بحث سبد خواندن و توسعه کتاب و کتابخوانی که مد نظر مقام معظم رهبری است، در دستور کار است و در حوزه سخت افزاری هم شاهد تغییر در فضای کتابخانه ها هستیم.
محمدهادی ایمانیه، هم گفت: این کتابخانه برای مردم استان خاطره انگیز است.
استاندار فارس افزود: این کتابخانه ۸۰ سال پیش راه اندازی شد و با روش جدید مورد بهره برداری قرار گرفته و با جذابیت بیشتری که برای جوانان و حتی کودکان دارد می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
استاندار فارس افزود: این کتابخانه در فضای مرکزی شهر شیراز که بناهای دوران زندیه قرار دارد، واقع شده است و بازسازی مجدد آن در دوران دولت سیزدهم اتفاق افتاد.
وی در پایان گفت: امشب دوست دارم از وزیر مژده شروع ساخت کتابخانه مرکزی شیراز را بشنویم.
آیت الله لطف الله دژکام، هم در این مراسم گفت: پیگیری های خوبی در استان و کشور شکل گرفت و این کتابخانه بازسازی شد و اهتمام خوبی در بازسازی کتابخانه وجود داشت.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز اظهار کرد: کتاب نوشتن و کتاب داشتن در شیراز و فارس سابقه دیرینه دارد.
وی با اشاره به بازسازی مزار جاماسب حکیم توسط میراث فرهنگی فارس، گفت: کتاب های این حکیم بزرگ از سه هزار سال پیش در اختیار ماست و از آن استفاده می شود.
آیت الله دژکام گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، در فرمایشی که رابطه با شیراز داشتند، از تاثیر گذاری شیرازی ها در ایران و جهان اشاره فرمودند و به نظر من اگر شیرازی ها را پای کار فرهنگ بیاورید تمام فرهنگ را برای وزارت ارشاد اسلامی بیمه می کنند.
بادرام شوگلا هم گفت: کتاب ها بی بدیل هستند و رفیق بی خلل هستند و خیلی خوشحال شدم که این کتابخانه ۷۵ سال افتتاح شده است و ما خودمان را ثروت مند محسوب می کنیم.
دبیر اول سفارت هندوستان در تهران اظهار کرد: کتابخانه ها این خاصیت را دارند که بازخوانی میراث ادبی دیگر کشورها باعث ترویج فرهنگ بین ملل می شود.
وی گفت: هندوستان این افتخار را داشته است که در ابتدای صنعت چاپ، اولین چاپ کامل شاهنامه را شاهد بودیم و بسیاری دیگر کتاب های دیگر مثل دایره الغات، در هندوستان به چاپ رسیده است و اولین روزنامه فارسی در کلکته چاپ شده است و تمام شبه قاره هند در ترویج فرهنگ زبان فارسی فعال بوده است.
وی گفت: هندوستان هنوز هم اهمیت زبان فارسی را می داند و در مجلس هند قانون را مصوب کرد تا زبان فارسی را جز زبان های کلاسیک وارد کردیم و بورسیه های مختلفی در این راستا ایجاد کردیم.
محمدمهدی فیروزی، هم گفت: همکاران من از نیمه بهمن ماه تا امروز در سه نوبت کار کردند تا این کتابخانه به مدار خدمت خودش برسد.
مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس با اشاره به اینکه مطالعات پروژه بازسازی کتابخانه در سال ۹۶ انجام و در سال ۹۸ بازسازی آغاز شد و در سال ۱۴۰۲ این پروژه با کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت تحویل گرفته شد و در این مدت کوتاه پروژه به سرانجام رسید.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ نفر از همکاران من در بازسازی کتابخانه به طور مستمر فعالیت کردند، افزود: کتابخانه شیراز در شان مردم نیست و کوچک هستند و امکان برگزاری رویداد در آن وجود ندارد و با حمایت استاندار و همکاری شهرداری شیراز بیش از ۴۰ درصد به متراژ کتابخانه های شیراز افزوده می شود و سه پروژه اصلی که با کمک شهرداری شیراز انجام می شود، بیش از چهار هزار و ۵۰۰ متر به فضای کتابخانه عمومی شیراز می افزاید و این اتفاق باعث می شود تا شیراز به جایگاه اصلی خودش بازگردد.
وی گفت: امیدوارم این آغازی باید برای فضای پربار تر برای ترویج کتاب و کتابخوانی در شیراز باشد.

  • نویسنده : اعظم صفری