دومین نمایشگاه بین المللی شهر کوچابامبا ( fexco 2024 ) که با حضور شهردار و رئیس اتاق و صنایع و خدمات کوچابامبا (ICAM ) ، شهردار شهر ال آلتو ( لاپاز ) و جمعی از دیپلماتهای مقیم لاپاز افتتاح گردید، در روز یکشنبه 5 می‌بعد از 11 روز فعالیت به کار خود پایان داد. در گزارش زیر به اهم موضوعات مرتبط با نمایشگاه برگزاری fexco 2024 پرداخته شده است.

به گزارش روجا نیوز، دومین نمایشگاه بین المللی شهر کوچابامبا ( fexco 2024 ) از ۲۵ آوریل تا ۵ ماه مه ۲۰۲۴   ( ۶ لغایت ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) پذیرای بازدیدکنندگان از این فعالیت مهم اقتصادی در استان کوچابامبا بود. اتومبیل و وسایل حمل و نقل عمومی(سنگین)، شرکتهای خدماتی، مبلمان خانگی، لوازم خانگی، محصولات و مصالح ساختمانی، صنایع و محصولات  غذائی و نوشیدنی؛ رستورانها و تهیه غذا، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاک، صنایع دستی،  ماشین آلات و ابزارآلات، دانشگاهها و خدمات و مراکز آموزشی و حرفه ای، شبکه‌های تلویزیونی،  شرکتها مخابراتی، شرکتهای خدمات عمومی مانند شرکت نفت و گاز بولیوی؛ اتاق مشترک بازرگانی بولیوی – آلمان از جمله بخشها و شرکت کنندگان در این نمایشگاه بودند.

در یک اقدام ابتکاری صنایع و محصولات سازگار با محیط زیست  نیز این بار در  سالنی مجزا  و با عنوان «سالن تجارت سبز» تمرکز یافته بودند. تولید برق خورشیدی، فرآوری روغنهای سوخته اتومبیل، شرکتهای بازیافت زباله و دیگر صنایع و محصولات سازگاز با محیط زیست ( سبز ) در این سالن به ارائه محصولات و خدمات خود پرداختند. شهرداری کوچابامبا نیز سالنی را به خود اختصاص داده بود که  علاوه بر معرفی پروژه‌های مورد نظر شهرداری؛ ارائه برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای نوجوانان؛ خدمات شهرداری ( پرداخت عوارض و مالیات ؛ اخذ اسناد و مدارک و … ) را نیز به مراجعین ارائه می داد.

به گفته آقای آلبرتو ارزو مدیر کل نمایشگاه بین المللی کوچابامبا، نمایشگاه اخیر از نظر تعداد بازدید کنندگان و گردش اقتصادی از همه نمایشگاههای گذشته این استان بهتر بوده است. بر اساس آمار منتشر شده، این نمایشگاه با حضور ۱۵۰۰ واحد تجاری شرکت کننده ؛ ۳۷۰ هزار بازدید کننده و ۱۷۵ میلیون دلار گردش اقتصادی همراه بوده است. همچنین میزگردهای تجاری بین المللی در این نمایشگاه  و  بیش از ۵۰۰۰ ملاقات تجاری در این نمایشگاه صورت گرفت که  گردش مالی مرتبط با آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌گردد. این میزان نسبت به نمایشگاه سال قبل ،  ۱۸ میلیون بیشتر می‌باشد.

بنا به گفته مدیر نمایشگاه؛ علاوه بر شرکتهائی از ۹ استان بولیوی شرکتهائی از ۳۰ کشور نیز در این گردهمائی حضور داشتند. بر اساس اعلام مدیر نمایشگاه علاوه بر کشورهای همسایه بولیوی نظیر، آرژانتین، پرو، شیلی، کلمبیا و برزیل، کشورهای آمریکا، ژاپن و کره و کشورهای اتحادیه اروپا  در میان شرکتهای خارجی این نمایشگاه حضور داشتند.

لازم به ذکر است که بخش عرضه و فروش انواع خودروها از مارکهای ژاپنی ؛ چینی ؛ کره ای و  آمریکائی  بخش و فضای  قابل توجهی از نمایشگاه کوچابامبا را خود اختصاص داده بود. عرضه خودروهای  هیبریدی و تمام برقی ( مارک BYD  ) از جمله محصولات عرضه شده در صنایع خودرو در این نمایشگاه بودند.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری استانهای بولیوی ؛ برنامه‌های کنسرت و موسیقی زنده، برنامه‌های بازی و سرگرمی‌برای کودکان و نوجوانان ؛ معرفی غذاهای سنتی شهر کوچابامبا از دیگر برنامه‌های جانبی نمایشگاه بین المللی ۲۰۲۴ بود. هزینه ورودی به نمایشگاه در روزهای عادی ۳۰ بولیویانو ( حدود ۴ یورو ) و در روزهای پایان هفته (شنبه و یکشنبه) که همراه  با برنامه‌های موسیقی و هنری می‌باشد؛ ۵۰ بولیویانو ( حدود ۶٫۵ یورو ) بود با اینحال هزینه ورود برای کودکان  و افراد مسن کمتر از میزان عادی بود ( ۱۰ بولیویانو) .

شهر کوچابامبا  با داشتن آب و هوای معتدل در مرکز بولیوی واقع شده و  شهری توسعه یافته و یکی از سه شهر مهم بولیوی به همراه  لاپاز و سانتاکروز می‌باشد که از نظر اقتصادی و اجتماعی و دانشگاهی در میان بهترین شهرهای این کشور است.  شهردار کوچابامبا گفته است که برای برگزاری نمایشگاه سال  آینده ( ۲۰۲۵ ) در نظر است که فضا و محدوده نمایشگاه بین المللی  کوچابامبا توسعه یافته بخصوص محوطه‌های نمایشی آن به ظرفیت بیش از ۳۰ هزار نفر افزایش یابد. توسعه فضای فود کورت و دیگر امکانات رفاهی مانند نصب صندلی در محوطه نمایشگاه از دیگر برنامه‌های توسعه ای اعلام شده از سوی وی می‌باشد.