به گزارش روجا نیوز، سپهر خلجی به مناسبت هفته ارتباطات و روابطعمومی در پنجمین جلسه «دوشنبههای سوهانک» در خصوص نقش روابط عمومیها و رسانهها در جهاد تبیین گفت: با توجه به پیچیدگی شرایط یکی از وظایف روابط عمومی ها به عنوان بازوی رسانه ها جهاد تبیین است.
استاد علوم ارتباطات ادامه داد که ما امروز درگیر جنگ روایت ها و جنگ ترکیبی هستیم که پایه آن رسانه و افکار عمومی است.
به گفته وی در بحث جهاد تبیین می شود چند نکته را به عنوان کنشگران اطلاع رسانی دستگاه ها عنوان کنیم در این بحث رویکرد جهاد تبیین ایجابی است.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت ادامه دادکه بیش از هر دستگاه و ساختار دیگری روابط عمومی ها نقش اصلی و مهم را در تولید، توضیح و به جریان انداختن خبر دارند و یکی از درگاه های اصلی رسانه ها بشمار می آیند و عموما به دو محور سازمان و مردم تکیه دارند.
خلجی با بیان اینکه نقش روابط عمومی ها حساس است و با دیگر بخش ها در روایتگری از سازمان و موقعیت قابل مقایسه نیست، نقش آن چند بعدی و متنوع، از پاسخگویی به رسانه ها تا پاسخ گویی به مردم و اقتضایی است، اضافه کرد: به اقتضای هر سازمان نقش روابط عمومی ها متفاوت است هر دستگاهی به بخش روابط عمومی اهمیت دهد می تواند در تصویری که به مخاطبان ارائه می دهد موثرتر باشد.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: ما در عرصه ارتباطات و روابط عمومی ها به دلیل اینکه دانشگاه ها به رسالت خود در تربیت نیروی متخصص به خوبی عمل نمیکنند و از کمبود نیروی انسانی متخصص رنج می بریم که در روند کار تاثیر گذار است، باید تربیت نیروی انسانی را از هنرستان ها در رشته خبرنگاری آغاز و در دانشگاه ها فرایند آن را تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه اکنون در سازمان ها و نهادها نیروهای روابط عمومی به روابط عمومی افراد تبدیل شده اند، توضیح داد: باید همه تلاش کنند روابط عمومی ها به بخش های رانده شده ادارات تبدیل نشود چراکه روابط عمومی یک بخش تخصصی است و باید شان آن را حفظ کنیم.
خلجی اذعان داشت: از جنبه کاربردی مدیران و نیروهای روابط عمومی باید نسبت به موضوعات مختلف رفع ابهام کنند و از رسانه ها کمک بگیرند از سوی دیگر در هر خبری که تنظیم می کنند به آینده خبر توجه کنند.
عضو شورای اطلاع رسانی دولت خاطرنشان کرد: تولید اخبار بی شمار حسن نیست باید آنها را کنترل کرد و به رخ دادهایی موجود از جنبه های مختلف توجه شود، در رسانه ها پازل دشمن را تکمیل نکنند و از روابط عمومی توجهگیر فاصله و به تحلیگر نزدیک شوند و به افکار عمومی توجه کنید.